Martin Heidegger, un prestidigitator filozofic?

Pierre BOURDIEU– Ontologia politică a lui Martin Heidegger

  • Recomandă articolul
Precizez de la bun început că nu sînt deloc autorizat să discut filosofia lui Martin Heidegger. Nu am studiat-o în mod sistematic şi nu sînt în măsură de a-i decela evoluţia, nuanţele sau subtilitatea limbajului, uneori atît de prozaic în aparenţă. Titlul acestei recenzii reflectă mai degrabă impresia pe care mi-a produs-o scurta lucrare a sociologului francez Pierre Bourdieu despre gîndirea heideggerienă şi substratul său politic. Mark Lilla este de părere că opera principală a lui Heidegger, şi, în general, întreaga sa ontologie – Fiinţă şi timp, poate fi interpretată din două direcţii majore: prima, cea consacrată, ar consta în asumarea fiinţării ca atare, o fiinţare finită şi imperfectă într-o lume modernă lipsită de autenticitate, ale cărei deschideri, pentru a utiliza limbajul heideggerian, închid. Umanitatea trebuie să se resemneze cu această ingrată condiţie, căreia nu i se va putea sustrage integral niciodată. A doua direcţie de interpretare rezidă într-o critică vehementă a lumii moderne, a unei lumi rătăcite, care a uitat misterele ce fac posibile întemeierea  (1.), viaţa plenară, înrădăcinată întrun sens care oferă stabilitate şi perspective durabile, neînşelătoare. Sînt necesare deci eforturi în vederea unei lumi mai autentice, a unei lumi necontaminate de domnia tehnicii, a unei lumi în […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12893 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }