Marxism, excentricitate și relevanță

  • Recomandă articolul

plante-exotice-copertaEste de mirare că dezbaterea publică de­spre corupția cronicizată sub zodia etatismului insidios și a dependenței de cale – pendulînd (inevitabil) între ritualism și nevroză și amintindu-și cu predilecție de etapa comunistă a căii urmate de România în istorie – se arată atît de puțin interesată de construirea unei tradiții. O explicație ar putea fi aceea că orice tentativă de acest fel se confruntă cu faptul stînjenitor al incongruenței dintre mizele favorite ale criticii și configurația ierarhiei simbolice a valorilor culturale disponibile pentru o asemenea reinterpretare legitimatoare. Modernizarea precomunistă desfășurată pe fundalul inerției moștenite de la lumea fanariotă – ea însăși înglobînd cîteva alte sedimente evolutive nefaste – s-a încheiat cu jumătățile de măsură ale semicapitalismului sufocat în coabitare cu birocratismul parazitar, ale liberalismului pervertit în formula semiautoritarismului de dreapta și ale încercărilor de redresare a neajunsurilor patente prin supralicitarea autoritară cu caracter semifascist, constituită în competiție cu exasperarea revoluționară a fascismului autentic (și minoritar). Oricît de frapante ar fi asemănările dintre manifestările sindromului respectiv – a cărui dezvoltare naturală, în direcția resorbției sau în cea a agravării, a fost întreruptă de instaurarea comunismului – și trăsăturile procesului de schimbare postcomunistă, nu a avut niciodată cîștig de cauză ideea că tiparele vechii critici sociale locale cu orientare de stînga – nutrite cu precădere, chiar dacă nici pe departe în mod exclusiv, din sociologia critică a marxismului internațional – reprezintă referința cea mai potrivită pentru a înzestra polifonia mediatică a criticii recente cu o ascendență semnificativă. Chiar mai rău, continuitatea conturată peste interludiul comunist între înclinațiile venerabilului liberalism oligarhic – augmentate de „fascismul burghez“ al epocii – și cele ale veșnic tinerei politici desprinse din matricea nomenclaturismului este ascunsă privirii de îndărătnica prejudecată – nu întotdeauna clar articulată – că erorile înfăptuite sub semnul stîngii nu pot fi remediate decît sub egida unor statornice resurgențe și revalorificări ale dreptei.

Prejudecata menționată, la fel ca și înrădăcinarea ierarhiei simbolice amintite anterior, în interiorul căreia se plasează, nu pot decît să beneficieze de pe urma substanțialei componente evreiești și a puternicei conexiuni rusești a tradiției de stînga, realități istorice greu de gestionat pe făgașul oricărui demers de revizuire a canonului referitor la discursurile ideologice naționale în sensul indicat mai sus. Mai lucrează în favoarea lor și complicitatea subtilă și ascunsă stabilită între tendința de canonizare a dreptei prin opoziție cu comunismul și aceea – cristalizată tocmai în timpul comunismului – de echivalare a liberalismului autoritar cu filonul cultural al raționalismului critic autohton (oricît de contradictorie ar fi, în fapt, această relație de complicitate interpretativă, capabilă totuși să deprecieze sau chiar să oblitereze voci și atitudini egal îndatorate aceluiași filon, dar situate mai spre stînga și mai explicit critice față de politica intervenționismului birocratic). Nu în ultimul rînd, contribuie la perpetuarea înclinațiilor difuze de subevaluare a stîngii și a marxismului pe filiera românească și strategia de a sublinia natura opresivă a comunismului prin reliefarea precarităţii antecesorilor săi ideologici.

Nu trebuie să sune paradoxal afirmația că ecourile aşa-numitei strategii par să se fi strecurat în mod pervers și printre premisele unei abordări menite să contracareze reflexe antistîngiste și să contribuie la reevaluarea teoriei marxiste autohtone, legînd într-un fel sau altul trecutul de prezent: cartea alcătuită de Alex. Cistelecan și Andrei State, împreună cu cinci colaboratori – Mihai-Dan Cîrjan, Adrian Grama, Costi Rogozanu, Ștefan Guga și Florin Poenaru, în ordinea intervențiilor din demersul colectiv –, lansată la Tîrgul Gaudeamus de anul trecut, dar existentă încă la standuri și despre al cărei caracter bine-venit s-a mai vorbit în Observator cultural (chiar dacă tot cu ceva întîrziere). Cu titlul Plante exotice. Teoria și practica marxiștilor români, ea mizează pe metoda de a schimba porecla în renume ca grilă reinterpretativă, spunînd negru pe alb, de la bun început, că selec­ția de șapte teoreticieni reținută în cuprins – Constantin Dobrogeanu-Gherea, Lotar Rădă­ceanu, Șerban Voinea, Lucrețiu Pătrășcanu, Henri H. Stahl, Miron Constantinescu și Pavel Câmpeanu – este exhaustivă în raport cu obiectivul urmărit: cel de a readuce în actualitate nu „literatura de stînga, în general, de la noi din țară“, nu „orice fel de compilație marxistă (dogmatică sau nu) produsă la fața locului, ci doar acele contribuții teoretice articulate, originale și, implicit, relevante“. E greu de îndepărtat impresia că avem de-a face cu un efort de edificare a identității de grup prin asumarea demonstrativă a excentricității.

Îmbinarea fericită de subtilitate și prospețime – asupra căreia nu voi stărui, menționînd totuși că, din motive personale, o apreciez mai ales atunci cînd se desfășoară în capitolul dedicat cuplului Rădăceanu-Voinea, avîndu-i ca autori pe Cîrjan și Grama – face încă şi mai dureroase îngustarea perspectivei și participarea volumului colectiv la perpetuarea cercului vicios al marginalizării simbolice a obiectului de studiu, în contradicție cu năzuința declarată de a-l destrăma. Lăsîndu-i la o parte pe cei trei protagoniști ai cărții, activi mai ales în perioada comunismului, în țară sau în exil, mi se pare indiscutabil că o încercare consecventă de a explica relevanța istorică și actuală a marxismului precomunist își ratează ținta dacă se limitează la expresiile închegate ale teoriei în forma social-democrației gheriste și în cea a pledoariei pro-moscovite a lui Pătrășcanu. Marxismul a fost relevant în România mai ales prin difuziunea sincretică a componentelor sale, pe suprafețe largi ale spectrului ideologic, și în virtutea forței germinative a elementelor sale disparate, ca părți ale unor structuri intelectuale diverse. Acțiunea sa ca reper constant al radicalismului democratic dezvoltat în jurul ziarului Adevărul și ca referință – inițial privilegiată și apoi invocată periodic la concurență cu altele – a agrarianismului de stînga situat în imediata proximitate a aceluiași discurs radical-democrat sînt semnificative, astfel, cu atît mai mult cu cît teoria în cauză a putut fi tot atît de bine invocată – în spiritul socialismului de catedră – pentru a legitima practicile liberale oficiale sau pentru a apăra prin opoziție cu ele –, dar în continuarea argumentației social-democrate despre capitalismul curățat de impurități ca singura cale de acces către lumea socialistă – cauza liberalismului clasic revigorat. Iar relevanța actuală a tradiției marxiste nu se poate degaja decît din clarificarea funcției critice îndeplinite de ea într-un context unde lozincile dreptei au servit ca principal acoperămînt al unor fenomene identificate de noi, în întruparea lor mai recentă, drept reverberații ale unui experiment al stîngii.

Cum se întîmplă să cred că marele eșec al postcomunismului în domeniul teoriei politice de largă audiență a fost incapacitatea de a consacra liberalismul de stînga ca o refe­rință centrală și dominantă, nu pot să nu observ, în legătură cu cartea comentată, că antecedentele precomuniste ale acestei formule ideologice au fost cu siguranță o plantă mai exotică decît ideile marxiste bine închegate. Nevoia stabilirii unei continuități între trecut și prezent se simte aici încă și mai acut, cu atît mai mult cu cît exotismul invocat trebuie înțeles ca un deficit al coagulării doctrinare recognoscibile ca atare și repertoriate istoric, în condițiile unei ample difuziuni a crezului, în forme articulate polimorf și corelate cu mai toate manifestările politicii sociale de dinainte de comunism. Activitatea unor Grigore Trancu-Iași sau D. R. Ioanițescu, la fel ca și concepțiile unor N. Pe­trescu-Comnen, Dumitru Drăghicescu sau Marco I. Barasch, s-au revendicat în mod copios de la marxismul local și internațional – privit de ei ca un discurs al conștientizării și ca un factor de presiune responsabil pentru deschiderea liberalismului către valorile sociale –, și ar fi contraproductiv să le considerăm irelevante pentru o istorie revizionistă a marxismului românesc, realizată în cadrul unei mai generale istorii culturale anticanonice. Ar fi tot atît de greu să spunem că departajările lor față de teoria marxistă sînt lipsite de relevanță contemporană. Tradus în limbaj actual, numitorul lor comun – reconstituit cu o doză de îngă­duință – constă într‑o percepție a ambivalenței marxismului (în calitate de forță a democratizării și deopotrivă de sursă a totalitarismului) și într-o înțelegere a celui din urmă rol ca decurgînd dintr-un nucleu filozofic originar, nu doar din reinterpretările succesive ale doctrinei în constelații istorice schimbătoare și pe fundalul unor forme diverse ale modernizării globale. Recuperarea sensurilor depline ale legalismului liberal, după eclipsa lui comunistă și după recuperarea marxismului ca o parte a culturii democratice, au întîrziat să fie văzute ca demersuri complementare. E destul de greu de întrezărit teoretizarea unei asemenea relații de complementaritate în paginile volumului Plante exotice, dar s-ar putea să fie vorba doar despre dificultatea de a desluși afirmarea ei răspicată.


Alex. CISTELECAN, Andrei STATE (coord.)
Plante exotice. Teoria și practica marxiștilor români
Editura Tact, Cluj-Napoca, 2015, 362 pp.

Comentarii utilizatori

Adaugă comentariu

object(WP_Term)#13243 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }