Metamorfoza
Mircea CĂRTĂRESCU - Zen. Jurnal 2004-2010
- 08-07-2011
- Nr. 582
-
Paul CERNAT
- Literatură
- 3 Comentarii
Dacă precedentele volume edite ale Jurnalului cărtărescian au fost ridicate pe aripile cărților crescute din trunchiul său, cu al treilea volum, situația se schimbă, deși calitatea însemnărilor rămîne cel puțin aceeași. Perioada 2004-2010 este una în care creșterea exponențială a notorietății interne, a succesului de piață, a traducerilor, a burselor, a recunoașterii internaționale ș.cl. a fost invers proporțională cu valoarea titlurilor publicate. Pentru destui comentatori, inclusiv pentru sus-semnatul, acestea au oscilat între nivelul „OK“ (De ce iubim femeile, Frumoasele străine, Nimic) și „dezamăgitor“ (Orbitor. Aripa dreaptă), articolele politice din Baroane! avînd doar relevanță conjuncturală de simptom. Celor curioși să înțeleagă mai bine cum s-a produs această metamorfoză negativă, ca a lui Gregor Samsa, din nuvela lui Kafka, Zen le oferă o lectură elocventă, în pofida lacunelor și a contrafacerilor pe care le implică un asemenea jurnal „extim“. Unii s-au arătat nedumeriți de titlul ales, cîtă vreme atitudinea auctorială numai la seninătatea înțelepciunii zen nu trimite. Explicația se află însă la îndemîna oricui a parcurs koan-ul plasat ca motto pe pagina de gardă: zen este „viața de toate zilele“ sau, în termenii deseori invocați ai lui Mateiu Caragiale, „viața care se viețuiește“. Jurnal de criză cvasipermanentă Numai cine nu l-a citit […]
Da, d-le Paul Cernat, aşa este. Există doi Cărtărescu pentru mine: cel de tinereţe şi cel de azi. Nu pot face abstracţie de presiunile societăţii asupra artistului, în general. Societatea de consum nu-i prieşte literaturii cărtăresciene, aş opina.
Iar cartea aceasta, da, va avea mare căutare, nu doar pentru că M. Cărtărescu e branduit, ci şi pentru că ne plac jurnalele. Blogurile nu ne-au ostoit, vrem înapoi jurnalele, cine-ar fi crezut?! 🙂
Impresionant. Trist. Intrebare: de ce esecurile postmodernismului sunt de gasit in prispa religiosului (prispa = exterioritate, fatada, mimare, loc al dramei romantice in epoca internetului, hub pentru copiat versiuni similare)?
Excelent articol domnule Cernat! Sunt, ca intotdeauna, impresionata de profunzimea si obiectivitatea analizelor pe care le faceti. Daca as fi extremista – si sunt – as spune ca inca din vremea in care citeam \”Travesti\” ma gandeam ca Mircea Cartarescu a spus cam tot ce a avut de spus. \”Orbitorul\” m-a convins… Nadajduiesc ca scriitorul sa se poata raporta, oricat ar fi de greu, la textul dumneavoastra ca la o pedagogie recuperatorie pentru ca-i atingeti, unul dupa altul, toate punctele nevralgice.
Cu mult respect,
L