Meyerhold, integral şi revizuit

  • Recomandă articolul
În România nu există tradiţia publicării de texte ale practicienilor teatrului, nici români şi cu atît mai puţin străini. Stanislavski e citat din auzite, căci Munca actorului cu sine însuşi a apărut la noi în anii ’50, iar despre Vsevolod Meyerhold, să nu vorbim. Pe piaţa de limbă franceză, însă, editura elveţiană L’Age d’Homme a publicat recent o nouă ediţie, revizuită şi adăugită, a volumului doi din Scrierile despre teatru (Écrits sur le théâtre) ale faimosului regizor rus, sub îngrijirea lui Béatrice Picon-Vallin. Faţă de prima variantă, cartea cuprinde mult mai multe imagini (fotografii, machete, schiţe), scrisori, alte documente de arhivă şi o polemică a lui Meyerhold cu elevul său, Eisenstein. E vorba despre 14 ani (1917-1930), în care Meyerhold lucrează tot atîtea spectacole (Boris Godunov al lui Puşkin, Pădurea lui Ostrovski, Mandatul lui Nikolai Erdman – autor pe care-l „descoperă“, Revizorul lui Gogol etc.) şi colaborează intens cu Maiakovski (sinuciderea acestuia deschide drumul suspectării regizorului de către autorităţile staliniste).   Antologia de texte realizată de o mare şi pasionată specialistă în opera lui Meyerhold marchează traseul lui plin de obstacole prin meandrele politice ale anilor îngheţului sovietic şi dezvoltarea teoriilor sale despre biomecanică şi abordarea „ştiinţifică“ a artei actorului. […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }