MOBILIER MEDIEVAL. Dulapuri baroce in Tarile de Jos si Germania (I)

  • Recomandă articolul
Vorbeam intr-un articol precedent despre cele doua tendinte care au dominat viata culturala a Tarilor de Jos in secolul XVII, ca urmare a unor schimbari din viata politica si religioasa. Evenimentele politice de la sfirsitul secolului al XVI-lea si inceputul celui urmator au provocat o ruptura definitiva intre Tarile de Jos din nord si cele din sud. Nordul se elibereaza de dominatia spaniola si se constituie intr-o puternica republica maritima, care imbratiseaza cultul protestant de nuanta calvina. Sudul, saracit, va recadea sub influ-enta Spaniei si a Habsburgilor, viata artistica de aici fiind dominata de Biserica Catolica, care, alaturi de Curtea arhiducilor de Bruxelles, va incuraja dezvoltarea unui baroc international, intr-un mediu care-i era propriu. In schimb, calvinismul nordic incearca sa se legitimeze, sa obtina gratia divina, printr-o dezvoltare economica fara precedent, care va determina si o deosebita inflorire a oraselor, Amsterdamul devenind vedeta de necontestat, atit ca centru economic, cit si cultural. Favorizata in acest fel, burghezia bogata, cu veleitati aristocratice, va promova o arta cu adevarat individuala, eminamente nationala, ponderata, lipsita de grandoare si exaltare. Aceasta noua filozofie a habitatului nu a insemnat neaparat o izolare. Legaturile cu trecutul nu sint obturate definitiv, influentele italiene, spaniole sau franceze sint […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }