MUZEELE LUMII. Tiepolo şi fastul bavarez

  • Recomandă articolul
Orice geografie a spiritului baroc – incluzînd inflexiunile crepusculare catalogate ca barochetto, rocaille sau rococo – acordă un loc privilegiat oraşului bavarez Würzburg. Măsurată din acest unghi, întreaga alcătuire citadină, nu lipsită de farmec şi cu incontestabile atracţii cultural-turistice, produce impresia restrîngerii la palatul episcopal, pînă într-acolo încît raporturile apar răsturnate: nu edificiul reprezintă o inserţie în trama urbană, ci oraşul însuşi îi este subordonat. Stăpînit de această prejudecată a locului ca simplu amplasament al unei capodopere, mărturisesc că m-aş fi aşteptat să aflu o anumită spaţiere, ca vechiului palat să-i fie dublată distanţa temporală a celor aproape trei veacuri scurse de una spaţială. Chiar dacă urbanismul recent a păstrat o reverenţioasă retragere, nu am putut evita impresia, paradoxal-stînjenitoare, că locul acelui monument fatalmente sufocat e în altă parte. Asemenea construcţii sînt concepute din capul locului cu o riguroasă regie a reprezentării, în numeroase rînduri alterată iremediabil. Tocmai de aceea, în cazul palatului episcopal din Würzburg, o mai potrivită şi mai deplină cuprindere vizuală o ai nu frontal, ci din grădina desfăşurată cu geometrice dezlănţuiri naturale îndărătul şi pe latura lui sudică.   Aşa numita „fürstbischöfliche Rezidenz“ a fost construită în epoca de apogeu a prinţilor-episcopi de Würzburg, nu cu […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }