MUZICĂ. „Wagner adună pietricele, dar construieşte din ele Himalaya“
Alice Mavrodin - Dinamica leitmotivelor în tetralogia wagneriană. Amurgul zeilor
- 05-10-2012
- Nr. 644
-
Cristina SÂRBU
- Arte
- 0 Comentarii
Dacă mi s-ar cere să compar, în cadrul cercetării româneşti de specialitate, demersul întreprins de muzicologul Alice Mavrodin în volumul Dinamica leitmotivelor în tetralogia wagneriană. Amurgul zeilor, singura poziţionare posibilă mi se pare cea alături de Formele muzicale ale Barocului în operele lui J.S. Bach de Sigismund Toduţă (asistat de Hans Peter Türk pentru volumele I şi II, de Vasile Herman pentru vol. III – Editura Muzicală, Bucureşti, 1969, 1973, 1978). La vremea respectivă, şi pînă astăzi, cercetarea colegilor clujeni rămîne – şi va rămîne în continuare – un etalon în aspiraţia abordării unui subiect cît mai aproape de limitele lui. În cazul lor – universal bachian; în cazul lui Alice Mavrodin – universal wagnerian. În Dinamica leitmotivelor în Tetralogia wagneriană. Amurgul zeilor – primul volum dintr-o serie obligatorie de patru –, Alice Mavrodin propune „o metodă de abordare a muzicii lui Wagner: cum trebuie ea «citită» pentru a i se desluşi sensul“ (p. V). Impulsul consistent a fost micul studiu despre leitmotivele Inelului realizat de Deryck Cooke pentru integrala discografică dirijată de Georg Solti (DECCA). Cooke a avut meritul de a demonstra că impozantul „nomenclator“ al leitmotivelor, propus într-o primă formă (1878) de baronul Hans von Wolzogen (nicidecum de […]