Neantul alb – dincolo de cadru

  • Recomandă articolul
Cu ocazia celei de-a treia ediţii a Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest am avut prilejul de a vedea, în premieră, filmul După dealuri, premiat anul acesta la Cannes pentru Cel mai bun scenariu şi Cea mai bună interpretare. Despre ultima producţie scrisă şi regizată de Cristian Mungiu puteţi citi în rîndurile care urmează (C.Gh). „Un film nu trebuie făcut pentru a ilustra o teză sau pentru a înfățișa bărbați și femei limitați la aspectul lor extern, ci pentru a descoperi substanța din care aceștia sînt făcuți. Pentru a ajunge la acel «suflet al sufletului» care nu se lasă prins de poezie, de filozofie sau de teatru.“ Robert Bresson – Note asupra cinematografiei   Cea mai importantă observație a lui Cristian Mungiu despre ultimul său film mi se pare a fi aceasta: „Oamenii care sînt cu adevărat responsabili pentru ceea ce se întîmplă în viaţa acestor două fete nu apar în film“. Afirmația este importantă nu atît pentru nuanța sa morală, cît pentru spiritul bressonian pe care îl cultivă. De fapt, principalii „actori“ ai filmului După dealuri nu apar deloc în vreunul din cadrele filmului. „Realitatea“ de dincolo de cadru este adevărata sursă a tensiunii și a tragediei ce […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12934 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }