NOCTURNALII. Corpul coşmaresc în Amour de Michael Haneke

  • Recomandă articolul
În urmă cu doi ani, la cea de-a 85-a ediţie a premiilor Oscar, un lungmetraj în limba franceză a fost cel mai bun film străin. Foarte puţini l-ar fi apropiat de spaţiul rus. Pentru că, printre altele, de la un regizor austriac nu ne-am aştepta să includă prea multe vise în producţiile sale. Dar secvenţa mediană din ultima peliculă semnată Michael Haneke,Amour, cîştigătoare a Marelui Premiu Palme d’Or în 2012, ne dovedeşte contrariul şi depune mărturie despre o clară influenţă tarkovskiană. La fel de bine l-am putea convoca pe Federico Fellini, alt maestru al cinemaului oniric, sau citi asemănări între Haneke şi depresivul Bergman, poate cel mai lucid visător on-screen. Cu promisiunea că oricum voi reveni asupra lor pe viitor, cum timpul şi spaţiul sînt, luate mereu împreună, cel mai aprig duşman pentru visătorul inveterat, mă voi rezuma la Andrei Tarkovski, cel care în volumulA sculpta în timp a răspuns eternei întrebări dacă este într-adevăr posibilă transpunerea de vise, în acest caz, pe un ecran colectiv: „Să avem în vedere toate elementele de realitate care au fost refractate în acel strat al conştiinţei ce s-a păstrat vigil de-a lungul nopţii. Şi trebuie să redăm totul cu precizie maximă, neînvăluindu-l în […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.