Noi opinii in scandalul falsului Brancusi: cinci critici de arta se pronunta

  • Recomandă articolul
Sub titlul Copie, fals, original. De la jocuri culturale la interese mercatile, Romania libera de marti 15 ianuarie publica in pagina de cultura o ampla ancheta printre criticii nostri de arta, pornind de la recenta controversa iscata de sculptura atribuita lui Brancusi, Cocosul saluta soarele, expusa la Muzeul Cotroceni in toamna anului trecut. Intrebari legate de raportul dintre copie si original, precum „In ce masura o copie a unei lucrari realizata dupa moartea artistului este legitima?“, „Se poate realiza o asemenea copie numai in sculptura?“, „Are drept autorul sa permita urmasilor sa realizeze duplicate dupa operele sale? Dar ingaduie o asemenea autorizatie, presupunind ca ar exista, un numar nelimitat de copii?“ sau „In ce masura opera unui artist nu este ceva unic, ci doar un proiect pe care altul il reproduce fara a se considera vinovat de frauda?“ primesc raspunsuri – complexe, nuantate – din partea unor comentatori avizati in domeniu: Radu Ionescu, Tudor Octavian, Alexandra Titu, Pavel Susara si Constantin Prut. Radu Ionescu vede in „cazul“ Cocosului care saluta soarele o manevra suspecta: „nu aceasta lucrare […] este subiectul principal. Subiectul il reprezinta cei citiva critici de arta de autoritate care trebuie compromisi. […] In momentul in care criticii […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }