„Norvegia are o solidă şi lungă tradiţie în educaţia prin film“

Interviu cu Jan Erik Holst

  • Recomandă articolul
Din anul 1970, Jan Erik Holst este un personaj-cheie în industria norvegiană de film. Se află în conducerea Institutului Norvegian de Film, unde se ocupă de  multe probleme, dar mai ales de distribuţia şi marketingul filmelor norvegiene în străinătate. Călătoreşte mult, îl poţi întîlni la toate marile festivaluri de film. A fost şi în România, la TIFF, unde şi-ar dori mult să revină. L-am întîlnit la Oslo, chiar la institut, şi a avut amabilitatea să-mi vorbească despre trecutul şi prezentul cinematografiei norvegiene.   Să începem cu puţină istorie. Trebuie să ştiţi că, în anul 2011, am sărbătorit Centenarul filmului norvegian. În 1911 s-au produs primele patru filme autohtone, toate melodrame simple, în stil danez, cu poveşti nu prea interesante. S-a continuat pe aceeaşi linie, pînă în 1919 sau 1920, cînd începe perioada naţional-romantică. Filmele sînt inspirate din producţii literare  celebre şi toţi marii scriitori norvegieni – Knut Hamsun, Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson –  au ajuns pe ecrane. În 1930, apare în Norvegia o foarte specială Lege a cinematografiei, care spune că trebuie să existe un centru de coordonare a producţiei de film. O astfel de lege era de fapt comună în Europa, dar norvegienii au mai adăugat ceva, şi anume că, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }