Nota 2 la pedagogie
- 14-05-2009
- Nr. 474
-
Luminita CORNEANU
- Actualitate
- 2 Comentarii
Teza la română De ani buni, examenele naţionale sînt un permanent subiect de scandal. Titularizare, bacalaureat, capacitate, acum tezele naţionale. Şi asta nu pentru că presa caută scandalul cu lumînarea, ci deoarece gafele celor care propun subiecte şi organizează examene se ţin lanţ. De data aceasta, o confuzie caragialescă a umplut de ridicol Ministerul Educaţiei şi Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţămîntul Preuniversitar (CNCEIP), deşi, vorba prezidentului de comisie din chiar textul caragialian cu pricina, „errare humanum est“. N-au avut oamenii la îndemînă o ediţie „Caragiale“ creditabilă şi au folosit una şcolară. Asta e. Cui să-i treacă prin cap că opera marelui clasic circulă în… versiuni recente în cărţile destinate copiilor… (este o discuţie separată cine şi cum întocmeşte aceste ediţii şcolare, majoritatea, pline de greşeli, fără un aparat critic minimal, adevărate „cărţi de plastic“, cum le numeşte Ioana Bot.) Dacă cei care au propus subiectul făceau, aşa cum le cereau elevilor, o lectură atentă a fragmentului respectiv, şi-ar fi dat seama că este ceva în neregulă, dar de bună seamă că asta nu s-a întîmplat. Însă problema adevărată a subiectului de la clasa a VIII-a nu a fost nefericita inversare a numelor unor personaje, greşeală, […]
Da, are dreptate autoarea articolului! Cu fiecare cuvant pe care il scrie aici! Poate este prea blanda in aprecieri la adresa ministerului. Daca profesorii de romana din Romania o dau in bara asa de bine, cum credeti vor invata romana copiii romani din tarile UE cu care ministerul roman al educatiei a semnat un acord: cei care predau limba romana sunt simpli invatatori, care si-au intrerupt meseria in Romania de mai multi ani pentru a munci ca badante sau menajere in casele occidentalilor sau, mai grav, foste inginere, care lucreaza cu metode depasite; invatatori si ingineri care predau de la clasa intai pana la clasa a douasprezecea! E drept ca sunt persoane care isi fac bine treaba, dar competenta nu este o valoare pe care acest minister din Romania sa o aprecieze. Nu e de mirare atunci ca profesorii din Europa se uita cam crucis la dascalii nostri! Presa ar trebui sa scormoneasca putin la acest subiect…
E un articol bine scris, in care se sesiseaza patrunzator metehnele sistemului educativ si, in special, ale modalitatilor de evaluare scoalara. Si daca ati sti cati universitari, mai mici sau mai mari in grad, sunt preocupati de obiective generale si specifice ale unei materii, de evaluari obiective si de testari la fel de obiective, subiecte ce se macina la nesfarsit la moara sedintelor de lucru, a conferintelor si colocviilor inter- si intra- universitare, pana cand te apuca lesinul de plictiseala…Si nimic nou sub soare! Macar tot e bine ca nu se mai aplica metodele de invatare din romanele lui Dickens. Tot Comenius este mai bun! Sau bunul Rousseau cu al sau Emile!