Noua metodologie de desfasurare a examenelor nationale pericliteaza studiul literaturii in scoala
Comunicat al Asociatiei de Literatura Generala si Comparata din Romania
- 12-10-2006
- Nr. 342
-
Observator Cultural
- Informaţii
- 0 Comentarii
Asociatia de Literatura Generala si Comparata din Romania (ALGCR), afiliata Asociatiei Internationale de Literatura Comparata (ICLA), isi exprima ingrijorarea fata de degradarea continua a studiului literaturii in invatamintul preuniversitar romanesc si dezacordul fata de modul in care Ministerul Educatiei si Cercetarii, in loc sa amelioreze, agraveaza aceasta situatie. Noua metodologie de desfasurare a examenelor nationale, potrivit careia subiectele pentru testarea nationala de la finele clasei a VIII-a si pentru bacalaureat urmeaza sa fie postate pe internet la inceputul anului calendaristic, va avea ca prim efect faptul ca atit predarea, cit si invatarea se vor orienta preponderent, daca nu exclusiv, catre rezolvarea acestor subiecte, anulind astfel atit programele scolare, cit si pe cele de examen. Examinarea pe baza unor subiecte cunoscute dinainte reorienteaza actul invatarii catre memorarea mecanica iar pe cel al predarii catre oferirea unor solutii prefabricate pentru subiectele respective. in aceste conditii, dezvoltarea competentelor proprii studiului literaturii – capacitatea de intelegere si de interpretare a unui text la prima vedere, capacitatea de argumentare a propriilor opinii in legatura cu texte citite, capacitatea de a formula judecati evaluative valide etc. – este total compromisa. Forma de desfasurare a examenelor nationale propusa de catre MEC va readuce in prim-plan practica nefasta […]