O altfel de prefaţă la Festivalul „George Enescu“
- 02-09-2011
- Nr. 590
-
Theodor E. ULIERIU-ROSTÁS
- Actualitate
- 0 Comentarii
De mai multe ediţii, Festivalul Enescu îşi deschide treptat programul unui repertoriu şi al unui tip de interpretare grupate adesea în jurul conceptului de muzică veche: e vorba despre baroc şi, într-o mai mică măsură, de muzica Renaşterii. A început în 2005, cu King’s Consort, a continuat în 2007 cu Jordi Savall, Fabio Biondi – cu a sa Europa Galante şi Freiburger Barockorchester, şi ni i-a adus în 2009, pentru prima dată, pe Les Arts Florissants, Les Musiciens du Louvre şi Il Giardino Armonico. Într-un peisaj concertistic în care festivalurile de muzică veche, oricît de meritorii, rămîneau un experiment puţin mediatizat ori frecventat de critici, o mică revoluţie se desfăşura chiar pe scena Festivalului Enescu: neanunţată, neargumentată, pusă sub eticheta imprecisă a „Concertelor de la miezul nopţii“, dar animată de unele dintre cele mai emblematice ansambluri de muzică barocă din Europa. În ţările cu o tradiţie serioasă în domeniul muzicii vechi, şcoala interpretării barocului pe instrumente şi cu tehnici interpretative de epocă – adică ceea ce englezii au numit historically informed performance – a polemizat de timpuriu cu mainstream-ul muzicii clasice şi s-a disociat uneori violent de acesta, atît la nivel metodologic, cît şi la nivel instituţional, întemeindu-şi propriile […]