O călătorie prin dezumanizare

Don DeLillo - Cosmopolis

  • Recomandă articolul
Romanul Cosmopolis (2003) nu a fost întîmpinat cu mult entuziasm de critici, însă receptarea lui critică s-a schimbat radical în timp, pe măsură ce dimensiunea alegorică a fost descifrată, ajungînd să fie considerat unul dintre cele mai subtile creații ale lui DeLillo. Anul acesta a fost ecranizat de David Cronenberg, cu Robert Pattinson în rolul principal și cu Juliette Binoche, lansarea filmului la București desfăşurîndu-se concomitent cu lansarea romanului, tradus excelent în românește de Veronica D. Niculescu.   Ca şi prietenul său, Paul Auster, Don DeLillo (cel crescut pe străzile din Bronx) a preferat să răsfrîngă în literatură partea întunecată a Americii guvernate de misticismul postmodernității cibernetice. Protago­nistul romanului, Eric Packer, este mai degrabă comandantul unei nave spaţiale (sugestiile acestui topos regăsindu-se şi în titlu) decît un Ulisse al Americii mileniului trei, așa cum a fost considerat datorită similitudinii între intriga redusă în ambele romane la redarea unei zile – traversate cu încetinitorul – din viața personajelor principale. Unul se bărbierește, altul vrea să se tundă. Acest univers al personajului principal, deși aflat în mijlocul lumii, pare o sferă deconectată de la umanitate – în ciuda ecranelor pe care se transmite în direct viața – și care străbate, cu viteza […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }