O pledoarie pentru specializare

  • Recomandă articolul
Problema principală pe care programele universitare, mai ales cele dedicate unor științe clasice precum istoria, nu reușesc să o rezolve în sistemul nostru universitar este raportul dintre pregătirea pentru cercetare și instruirea generală, destinată cu deosebire carierei didactice preuniversitare. În aceasta rezidă esența chestiunii: topite în spectrul larg al studiilor generale, necesare profesiunii didactice, specialități care în alte sisteme universitare sînt de decenii (unele de peste un secol) consacrate, în România nu au nici o șansă de a se statornici în Universitate. Încă mai gravă este situația acelor domenii care nu au nici „șansa“ de a fi direct relevante pentru cultura și istoria locală (vezi națională). Așa se face că domenii considerate pretutindeni în lume ca fiind centrale pentru cunoașterea istorică – precum egiptologia, pe care de două decenii mă străduiesc să o reprezint în Universitatea bucureșteană –, în România, sînt tratate ca marginale, iar tentativele de a le introduce în programele de studii stau sub semnul unei singure permanențe: efemerul. Față de studiile clasice, egiptologia este o știință relativ tînără. Odată cu descifrarea scrierii hieroglifice, în 1822, de către savantul francez Jean-François Champollion, se poate vorbi de ea ca despre o nouă disciplină științifică. Încetul cu încetul, în majoritatea […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }