OCHIUL INOCENT. Foiletonizarea culturii de azi

  • Recomandă articolul
În romanul Jocul cu mărgele de sticlă, pentru a desemna decădea culturii dintr-o epocă anume, nobelistul elveţian Hermann Hesse folosea un concept extrem de polisemic: foiletonismul. Dincolo de sensul imediat, cel de „parcelare“ voită a unei naraţiuni în scopul de a capta atenţia publicului prin amînarea sine die a deznodămîntului, generînd astfel un efect de fidelizare fascinată, trebuie spus că mai există încă un tîlc, încă şi mai profund, al sintagmei utilizate programatic de Hesse. Anume, superficializarea discursului public în materie de artă, reflecţie, difuzare a informaţiei. Scriitorul avea în vedere un fenomen in statu nascendi, dar care se profila nemilos încă din perioada de gestaţie aDas Glasperlenspiel. Comerţ vs. artă Astăzi, la mai multe decenii de la publicarea cărţii lui Hermann Hesse, realitatea îl confirmă 100% pe marele artist. Ceea ce, la un moment dat, părea doar un simptom periferic, un accident marginal şi un reflex excentric a devenit, în prezent, normă, lege şi canon. Sau, pentru a formula mai exact, cheia de boltă a succesului. Unul comercial, desigur, căci formula „artă pentru artă“ nu mai este de mult un îndreptar estetic al actualităţii. Tirajul, vandabilitatea, audienţa, ratingul, iată noile coordonate esenţiale. Iar pentru ca „produsul“ umanist să „vîndă“, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.