PANOPTICUM. Spectrul publicului

  • Recomandă articolul
Revenind la un avertisment al unui gînditor (deja) vechi, fără nici un preambul teoretic, ce ar însemna, ce ar mai însemna, azi, să ne expunem riscului de a lăsa să circule vechile nume? Cum ar suna o abordare teoretică – dacă am lăsa acest lucru să se întîmple? Care ar fi efectele, care ar fi riscurile? De unde începe și unde se termină o analiză a fenomenului pe care, curajos, îl numim actualitate literară – expunîndu- ne, întotdeauna, imposibilităţii de a acoperi vreo totalitate, oricare ar fi ea? Dar, pe de altă parte, ce e de pierdut dacă încercăm? Mai e ceva de pierdut, la urma urmelor, sau totul e epuizat, totul a ars și mai avem doar să (încercăm să) aprindem o cenușă ignifugă, sterilă, îngheţată? Acestea sînt întrebările care ar putea descrie o opoziţie ce traversează, discontinuu și mereu în tăcere, cultura de azi. Asist la o pendulare între spaţiul literar și spaţiul public, una care, desigur, are avantajele și dezavantajele ei. Faptele sînt următoarele: spaţiul literar, acela al literei tipărite (sub toate formele ei), a devenit unul aproape infinit. Într-o perioadă pe care unii, prea conștienţi sau doar curajoși, o numesc post-Internet, eludînd așadar mai toate categoriile […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.