Paradoxul criticilor ateiste ale credinţei
- 02-08-2013
- Nr. 684
-
Tereza-Brînduşa PALADE
- OPINII
- 2 Comentarii
Dumnezeu m-a frămîntat toată viaţa. Mărturisire a ateului Kirillov, în Demonii lui Dostoievski Aşa cum observă cardinalul De Lubac în lucrarea sa Drama umanismului ateu, acceptarea lucidităţii îndrăzneţe a unor critici ateiste la adresa creştinismului nostru, cu mediocritatea, ipocrizia şi slăbiciunile lui, ne poate oferi temeiuri pentru o examinare matură a conştiinţei, cu condiţia ca inteligenţa noastră să ştie să discearnă critica îndreptăţită a ateilor de hula apostaziei care se îndreaptă înspre figura Celui Răstignit. Trebuie să recunoaştem cu umilinţă, alături de cardinalul De Lubac, că, pentru o mare parte dintre noi, creştinismul a devenit azi destul de „insipid“, iar pentru cei care pretind că îl practică din convingere, credinţa a luat de multe ori forma „devoţiunilor, ornamentelor şi consolărilor banale“ , care satisfac mai curînd spiritele „sectante“, lipsite – în cuvintele lui Kierkegaard – de curajul şi integritatea unui „cavaler al credinţei“. Chiar dacă este nerealist să cerem de la toţi creştinii să practice „creştinismul eroic“ şi „viril“ care ar atrage admiraţia lui Nietzsche, filozoful ateu care deplînge tocmai pierderea austerităţii robuste şi pline de entuziasm a „creştinismului primar“, nu putem totuşi să nu constatăm că creştinismul nostru şi-a pierdut forţa de contagiune pe care o […]
Absolut minunat prin masura si simplitatea analizei. Absolut minunat. E o mare bucurie ca am citit niste randuri care mi-au structurat ideile si au spus mai bine decat mine ceea ce gandesc de multa vreme. In opinia mea, este o sinteza cum nu se poate mai limpede, fara fortari de nota si floricele. E de pastrat pentru multa vreme si imi doresc sa fie cat mai multi care multa vreme sa se raporteze la aceasta opinie, de aici.
Concluzia textului este foarte pertinentă (venind după trimiterea la Toma din Aquino). Criticile, şi în general dialogul purtat de pe poziţii diferite, cu tradiţii sau convingeri diferite, nu poate decât să fie util tuturor participanţilor la dialog. Avem cu toţii de învăţat din critici inteligente. Mai rele sunt cele părtinitoare, făcute fie de pe poziţii intolerabile, de autoritate absolută, fie cu intenţii demolatoare (iar aici pot fi incluse nu numai criticile ateiste, cum bine spune Brînduşa Palade, dar şi unele venind din partea unor credincioşi veritabili).