După deznaționalizarea brutală din anii ’50, după reacreditarea ideii naționale în anii ’60 și după abuzul ei pînă la caricatură în ceaușismul anilor ’80, dar și după manipulările populiste postcomuniste ale sentimentului național, cît de actuală mai poate fi, astăzi, problema identității românești? Cum se vede ea din perspectiva integrării europene și, mai ales, din cea a globalizării? Ce le mai spune ea intelectualilor vîrstnici, care au luat o distanță igienică față de ea încă din anii ’80, păstrînd‑o consecvent și în următoarele decenii postrevoluționare? Dar celor tineri, care par să o trateze cu indiferență, dacă nu chiar cu o rezervă dezabuzată?
Un succint rapel istoric ar fi util în context. În primul rînd, nu trebuie să uităm faptul că România a ajuns foarte tîrziu să fie un stat care să cuprindă întregul spațiu al românității, care să-i adune între frontierele sale pe toți românii. Apoi n-a trecut nici măcar un sfert de secol și aceste frontiere au fost din nou călcate și schimbate, unele dintre ele pentru încă multă vreme, spre a nu spune definitiv. A urmat ocupația sovietică, ceea ce a însemnat spoliere nu numai economică, dar și simbolică: un proces de distrugere a identității naționale s-a desfășurat vreme de peste trei luștri, între 1948 și 1964. Aproape tot ceea ce avea mai reprezentativ cultura română a intrat sub incidența tezelor leniniste-staliniste‑jdanoviste, iar consecințele se cunosc prea bine. Reorientarea politicii internaționale românești, începută în 1964, sub Gheorghiu-Dej, și continuată sub Ceaușescu, a condus la o repunere treptată în drepturi și în circulație a valorilor naționale, a mărcilor identitare, începînd, bineînțeles, cu cele din domeniul cultural.
Din păcate, acest proces restaurator a fost împins cu timpul înspre excese tipice pe care degringolada economică de după 1977 le-a supradeterminat și accentuat. Astfel că, în anii ’80, odată cu adoptarea ideii protocroniste ca viziune semioficială asupra culturii, se poate spune că tema identității românești era deja în mare parte erodată. Dacă adăugăm la toate acestea reversul dictatorial, izolaţionist şi antieuropean al monedei naționaliste, pe care o tot bătea regimul ceaușist, avem o imagine concludentă a marasmului la care a fost adusă ideea națională. Ceea ce explică dezicerea tot mai evidentă a intelectualilor demni de acest nume și apoi, după 1989, reținerea lor de a se mai atinge de tematica identitară.
Efectul negativ cel mai grav al acestei retrageri l-a reprezentat, însă, monopolizarea, în anii ’90 și chiar mai tîrziu, a ideii naționale de către un extremism de dreapta, care a preluat, în bună măsură, vechi sloganuri xenofobe. În absența unei implicări intelectuale autentice, asistăm, în ultimele decenii, la un fenomen de regresiune identitară în care un ortodoxism rudimentar se combină (armonios!) cu un populism de duzină, ciclic reactivat.
Corupția politică și economică, manifestată chiar la nivelurile de vîrf ale statului, polarizarea socială și sărăcirea în creștere – spre a nu mai vorbi despre degringolada învățămîntului și despre analfabetizarea, la rîndul ei crescîndă, a păturilor sociale defavorizate –, toate acestea și încă altele creează un climat favorabil extremismelor. Faptul că nu s-a ajuns încă la situații explozive, faptul că, la ultimul scrutin, de pildă, formațiuni de această factură nu au atins pragul parlamentar pot fi considerate miracole ale bunului-simț popular.
În aceste condiții, nu e de mirare că tot mai multe componente ale societății românești, indivizi, grupuri, categorii sociale, nu se mai lasă astăzi mobilizate de un proiect național împărtășit; proiect pe care – coruptă, cum e, în majoritate, și obsedată de înavuțire – clasa politică actuală nici nu e capabilă să-l gîndească și să-l propună. Cu atît mai puțin să creadă cu adevărat în el, cîtă vreme preocuparea ei majoră este să politizeze toate formele vieții sociale și în primul rînd instituțiile. Nu omul potrivit la locul potrivit (adică în funcția potrivită), ci omul potrivit interesului nostru partinic, amical, personal. Așa se face că o sintagmă precum „interesul național“ a căzut într-o deriziune care o face greu de invocat – și chiar de pronunțat aici și acum – de către o persoană decentă.
Ar fi fost, îmi îngădui să cred, datoria intelectualilor să intervină și să propună un asemenea proiect societății românești, un proiect care să țină seama de interesele majore ale acestei societăți în lumea de astăzi. Din păcate, fie din inerția nonimplicării publice anterioare, fie din dezgust față de ceea ce se întîmplă în politica autohtonă, cei mai mulți dintre intelectualii români au rămas strîns legați de catargul profesiei lor. Iar așa-numiții „intelectuali publici“, în loc să mențină o distanță demnă și lucidă față de cîmpul puterii, în loc să-și folosească prestigiul spre a critica derapajele acesteia de la un regim la altul, s-au implicat în partizanate de grup și chiar de partid, s-au încris, de fapt, în jocuri politicianiste.
Mai preocupante sînt însă ecourile unei astfel de atitudini în rîndurile tinerilor – pe fondul scăderii alarmante a instrucției generale și al unei politici instituționale (ministeriale) care defavorizează flagrant studiul istoriei (naționale și universale) și al culturii (naționale și universale). Fără să cunoască trecutul acestei țări – și trecutul în genere –, mulți tineri aderă la ceea ce pare să fi devenit o modă, un fel de a fi interesant și „cool“, anume disprețul față de ceea ce vine „dinăuntru“ sau este „înăuntru“ și atracția exclusivă pentru „afară“. E simptomatic faptul, printre alte fapte asemenea, că exprimarea sentimentului național a rămas, la noi, pe seama galeriilor de fotbal.
Indiferentismul național este vizibil mai cu seamă în rîndurile tinerilor, și cu deosebire ale intelectualilor. Dincolo de multiplele precarități locale – economice, politice și morale –, există însă și explicații mai largi, referitoare la contextul internațional – economic, politic și cultural – în care s-a produs, după 1990, inserția treptată a României. Fenomenul cel mai caracteristic, la nivel mondial, pentru istoria ultimelor decenii – fenomen a cărui amploare a crescut semnificativ după prăbușirea comunismului – este, fără îndoială, globalizarea.
În ordinea discuției noastre, important este faptul că subiectul și, în același timp, agentul globalizării este corporatismul supranațional; aici se află sursa unor motivații majore, ca și punctul de plecare al unor direcții de gîndire cît se poate de influent îndreptate împotriva identităților naționale.
Să ne înțelegem: nu am în vedere poziții antinaționaliste în sensul de antișovine, antixenofobe, anti-antisemite – poziții ce trebuie afirmate în continuare cu fermitate –, ci ofensiva masivă împotriva problematicii naționale în ansamblul ei și împotriva conceptului de stat național, considerat a fi depășit de istorie, de istoria ultimelor decenii.
În subminarea naționalului, a națiunii și a preocupării pentru identitatea națională sînt mobilizate mai vechi rezerve și neliniști îndreptățite, stîrnite de ororile fascismului și ale nazismului. O memorie traumatică este invocată în vederea echivalării naționalului cu naționalismul și a naționalismului cu rasismul și xenofobia. Echivalare ce a avut loc, din păcate, în istorie, știm prea bine, dar care nu s‑a produs – și nu e obligatoriu să se producă – întotdeauna și pretutindeni. Nu trebuie să uităm că însăși înfrîngerea fascismului și cea a nazismului ar fi fost imposibile fără o alianță a națiunilor și fără coeziunea lor internă.
La fel, nu trebuie să uităm că trecutul României nu se reduce la comunism și fascism. Nici comunismul românesc nu se reduce la ceaușism, nici interbelicul românesc la ultimii săi ani, cum încearcă unii istorici și politologi foarte la modă astăzi să ne convingă.
Dincolo de aceste antecedente istorice, frontierele naționale, oricît de permeabile ar putea deveni, constituie un factor de rezistență în fața nevoii de expansiune continuă a economiei globale și a capitalului multinațional. Era inevitabil ca ideologia globalistă să facă o țintă din statul național și din valorile naționale; iar împreună cu ea, inspirate în bună măsură de ea, diverse alte doctrine, teorii, școli de gîndire.
Corectitudinea politică, de pildă, prin strategia de cultivare și apărare a minorităților contra unui stat național înțeles și definit nu altfel decît ca opresor, ori studiile postcoloniale, prin militantismul lor dirijat împotriva naționalismului minorității imperiale, s-au înscris în aceeași direcție antinațională.
În viziunea reprezentanților acestor școli, a susține o cauză identitară, alta decît una strict locală, regională sau minoritară, devine o întreprindere ce riscă să stîrnească suspiciuni. Eliminarea naționalului ca suspect sau anacronic este prezentată, în genere, drept o urmare firească a progresului cunoașterii înseși, ca un spor în cunoaștere incontestabil. Nu puțini intelectuali tineri de la noi adoptă, cu grăbire și cu satisfacția de a fi la zi (updated), această „doxă“ globalistă, scuturîndu-se de apartenența națională ca de un stigmat.
Cît de adecvate, în context local și regional, sînt însă aceste poziții și aceste teorii? Nu cumva proiectăm asupra realităților noastre social-culturale o viziune și o terminologie produse – și, probabil, eficiente – în alte spații geoculturale și istorice?
Cu riscul de a cădea în empirie, să aruncăm, totuși, o scurtă privire numai asupra regiunii geografice și istorice în care ne aflăm. Putem accepta ipoteza că problematica națională este depășită în această parte a lumii euroatlantice care este Estul Europei? Nu am în vedere numai guverne și politici din Grecia, Serbia, Croația, Ungaria și, mai nou, Polonia, ci și situații concrete din Bosnia, Kosovo, Ucraina, Republica Moldova. Lăsînd la o parte Rusia, ce se întîmplă mai departe, în Turcia, Georgia, Armenia, Azerbaidjan? Dar în Israel, țară dintr-o cu totul altă categorie, în care dezvoltarea economică și tehnologia de ultimă oră au atins niveluri invidiabile chiar dinspre Occident, nu numai dinspre Orient? Cît de „postnaționale“ pot fi dezbaterile intelectuale din aceste locuri?
Nu e rostul acestor pagini să abordeze tema – enormă în complexitatea ei – a globalizării. M-am oprit asupra unui singur aspect, cel al implicației sale antinaționale, implicație cu consecințe grave, îndeosebi asupra națiunilor mici și a limbilor mici. Dimensiunile culturale ale globalizării se cer tratate în cu totul alt mod decît cele economice și politice…
Revenind la discuția noastră, mi se pare important să fortificăm apartenența noastră europeană. Înainte de a fi – ideal vorbind – cetățeni ai lumii, sîntem cetățeni (chiar dacă de rang secund) ai Europei. Avem, așadar, o dublă identitate, o dublă apartenență, românească și europeană. Românitatea, polonitatea, germanitatea nu constituie apartenențe conflictuale în raport cu europenitatea. Această dublă identitate se cere conștientizată și apărată atît de localismul defensiv și necreator, de încercările de recuperare a unor specificități originare oricum iluzorii, cît și de acțiunile de separare și izolare etnocentrice, care au loc chiar foarte aproape de noi.
Discursul european și europenizant este – sau ar trebui să fie – rezistent la ofertele facile și la consensurile superficiale ale globalizării, la indiferentismul național. Uniunea Europeană a fost gîndită ca o uniune de state naționale, fără supremații și consensuri forțate. Europenitatea asumată este o șansă pentru țările componente, în măsura în care se constituie și ca un obstacol în fața riscului tot mai evident al aculturației pe care îl reprezintă globalizarea, cu presiunile ei eficiente și facil-atractive, o globalizare ce se confundă cu o americanizare – la rîndul ei, redusă adesea la fast-food, thriller și individualism violent. Nici Faulkner, nici Whitman, nici Thoreau, nici Woodrow Wilson nu intră, din păcate, în modelul american de succes planetar.
Desigur, astăzi nu mai privim identitatea, în genere – și nici identitatea națională –, ca organică, naturală, în legătură cu „sîngele care nu se face apă“ sau cu moștenirea genetică. Astăzi admitem caracterul contingent al trăsăturilor identitare, precum și determinarea lor socială, chiar dacă nu integrală.
Identitatea afirmată, declarată, definită presupune întotdeauna o selecție. Construcția și descrierea ei nu sînt neutre, sînt „inflexate cultural“ și determinate de relațiile de putere dinlăuntrul comunităților. Identitatea, în genere, și identitatea românească trebuie gîndite într-un mod actual, nu ca date fixe, imuabile, ci în schimbare, într-o formare și reformare continuă: ca un proces, nu ca o stare pe loc.
Nu se poate ignora, în această discuție, problema tradiției și nici aceea a moștenirii culturale. Nu numai trecutul trebuie însă consultat aici, ci și, mai ales, prezentul înțeles ca actualitate: e vorba despre trăsături specifice, ce pot fi actualizate, performate, nu numai despre virtualități presupuse ori deductibile dintr-o experiență consumată cîndva. Acest mod nou de reprezentare a identității implică, prin urmare, o alegere, o negociere cu contextele ce se configurează și se reconfigurează în timp. Accentul în definirea acestei identități cade pe practica social-culturală, nu pe esențe atemporale („spațiul mioritic“, „neantul valah“ etc.).
Consider că, în ciuda unor tendințe ce se vor dominante, în ciuda unor mode intelectuale, este necesar să încercăm acum un efort de reconstrucție identitară. El presupune, nu încape îndoială, discernămînt critic și autocritic și, s-ar înțelege de la sine, bună-credință. Susținînd un asemenea proiect, nu cred că este posibilă o singură interpretare –„așa și numai așa“ – și nici atingerea unui consens unanim. Cred, totuși, că măcar o anumită convergență este posibilă și, în orice caz, necesară. Exact acum 11 ani, în ianuarie 2006, pledam – fără ecou, din păcate – pentru coeziune între intelectualii români: vedeam în ea nucleul firesc, logic, al unei coeziuni naționale.
Cred că, odată cu aquis-ul comunitar impus de Uniunea Europeană, este nevoie să recompunem, să reformulăm, să redefinim și un aquis național. De aici s-ar cuveni să repornim, de la o critică și de la o reacreditare (în urma acestei critici) a valorilor noastre simbolice, atît de neglijate și chiar discreditate astăzi. Ar trebui să înțelegem că între aceste valori și suveranitatea noastră – nu numai națională, dar și individuală – este o strînsă legătură. Nu am în vedere aici un colectivism gregar, nici aderențe iraționale, ci o conștiință personală a apartenenței.
Gata! Am rezolvat-o cu identitatea nationala. Medelin e secretar de stat la Cultura si Identitate Nationala. Se pregateste Nicu Paun – Scorpion dupa ce e gratiat de Dragnea et co, ca e acuta nevoie de specialisti.
@Carmen
Dar oare un om cu adevărat educat face asocierea intre „cultură”, „educatie” si Eichmann?…
@ Dlui Mihnea Moroianu
Sigur că educaţia şi cultura nu sunt inutile şi că o naţiune lipsită de educaţie este cu atât mai vulnerabilă. Dar educaţia şi cultura nu suplinesc forţa morală, caracterul, luciditatea. Am văzut mulţi oameni simpli, cu mult bun simţ şi cu o înţelegere profundă a lucrurilor. Am văzu şi intelectuali orbiţi de orgoliu, de amor propriu, incapabili să rostească adevăruri cu voce tare, atunci cînd aceste adevăruri deranjau puterea. A critica post factum un regim sau un preşedinte e un gest necesar, desigur, dar nu un gest curajos. Nu toţi oamenii educaţi au caracter, nu toţi oamenii educaţi au forţa de a se împotrivi abuzurilor şi de a le denunţa în momentul în care acestea se produc. Să ne aducem aminte de conceptul de „banalitate a răului”, definit de Hannah Arendt, după ce a asistat la procesul lui Eichmann. Cel mai mare pericol pentru o societate îl reprezintă ideologii, cei care proiectează asupra lumii reale utopii şi sînt gata să justifice diverse experimente şi inginerii sociale menite să le pună în practică. Evident, nu trebuie să generalizăm nici în privinţa „analfabeţilor” şi nici în privinţa celor educaţi. Faptul că erau melomani fini şi degustători de pictură şi literatură de cea mai bună calitate nu i-a împiedicat pe acoliţii lui Hitler să comită cele mai mari atrocităţi.
@Johnny:
” Weltliteratur și Weltbürger a fost viziunea lui J.W. Goethe. Deutsche Nationalliteratur nu l-a preocupat.”
Ce hazardată simplificare! Goethe avea în vederea îmbogățirea literaturilor fiecărui popor (în primul rând a celui german) prin „oglindirea” și cunoaștere reciprocă, nicidecum ștergerea granițelor dintre ele.
Mai întâi că expresia „Weltliteratur” (Literatura universală) apare pentru prima dată la el în ianuarie 1827, pe când trecuse deci de 77 de ani. Iar ceea ce a însemnat ideea asta pentru el a fost în primul rând „binecuvântarea întineririi” (Fritz Strich, „Goethe und die Weltliteratur”, 1946), alimentată de constatarea că „Națiunile străine fac abia mai târziu cunoștință cu lucrările noastre de tinerețe, află că ceea ce vor ele, am vrut și noi, ne atrg în comunitatea lor și ne înșeală cu aparența unei tinereți care revine.”
În al doilea rând, el constata ce-i drept că „orice literatură se plictisește în sine însăși, dacă nu e împrospătată prin participare și contacte străine”, așteptând astfel ca literaturile altor popoare să aibă asupra celei germane același efect de înviorare și întinerire pe care înțelegerea și aprecierea unor străini precum Byron, Carlyle sau Manzoni o avuseseră asupra lui personal. Dar asta nu l-a împiedicat să avertizeze asupra faptului că „germanii lucrează pentru ei înșiși, fără nicio raportare la străinătate” și că din acest caracter monologic al spiritului german rezultă și numeroase pericole legate de apariția ideii de literatură universală, ” idee din care, germanii au, dacă ne uităm bine, cel mai mult de pierdut”, în vreme ce, datorită mobilității lor, francezii sunt susceptibili să tragă din ea „cele mai mari foloase”.
Până nu uit:
Ați observat că, printre cele 27 de minnistere ale guvernului actual (mi-e greu să spun „guvernul Grindeanu”), cel al „Culturii și Cultelor” a devenit al „Culturii și Identității Naționale”?
Bineînțeles că asta are legătură cu faptul că, împotriva oricărei logici normale, „dreapta” a declarat perimată tema identitară (o fi fost și aici mâna lui Soros?), drept care „stânga” s-a gândit s-o prindă din zbor – că tot era un argument pentru un prim ministru cu numele de Shhaideh!
Dar tot mă întreb ce s-o fi întâmplat cu Cultele – și pe când apariția unui minister separat al Identității Naționale? (Până una alta, o fi existând vreun Secretar de Stat la „Identitate”? Și cu ce fișă a postului?)
@Carmen: demagogie ieftina. Daca nu era Basescu care sa dea mana libera si curaj procurorilor si judecatorilor nutzi ex-cocos era si acum intangibila. Liiceanu a caracterizat perfect: in ROLUL de presedinte al Romaniei Traian Basescu a facut ceea ce trebuia sa faca pentru inceperea insanatosirii tzarii – din pacate dupa terminarea mandatului OMUL Basescu a revenit de la interesele tzarii la interesele personale. Incolo de departe nu se poate compara nutzi pe atunci cocos cu banditismele lui remus truica, omul de incredere al lui nastase-sapte case sau cu ticalosiile securistului felix. Intelectualii care l-au sprijinit pe presedintele Basescu in timpul mandatelor sale in construirea justitiei independente si in condamnarea comunismului si-au facut datoria fatza de viitorul Romaniei. Acum, dupa deraierea omului Basescu, intelectualii adevarati si patrioti trebuie sa fie de partea lui Iohannis in batalia impotriva „pesede-ciuma rosie” adusa la putere de analfabeti.
Câteva întrebări pentru @Carmen:
Sigur că a-i privi de sus pe (semi)analfabeții formând o solidă majoritate este o atitudine greșită, care nu se poate solda decât cu rezultate de tipul celor de la ultimele alegeri. Pe de altă parte:
* O fi bine să afirmăm cu atâta dezinvoltură că gradul de educație și cultură a unui om nu spune nimic despre comportamentul social al persoanei respective? ( (Nu cumva socotim atunci că „educația și cultura” sunt lucruri complet nefolositoare pentru funcționarea societății, deci ne putem oricând lipsi de ele?)
* Dvs sunteți sigură că în România actuală există oameni „super-educați”? Ați întâlnit vreodată pe vreunul din ei?
Pentru @lucid
Să nu fim prea aspri cu analfabţii, pentru că nu ei au susţinut guvernul Boc, pe vremea cînd Elena Udrea spolia banul public. Şi nu analfabeţii înălţau imnuri şi ode preşedintelui-jucător, celui pe care îl considerau „un preşedinte pentru alte coordonate isotirce”, fără să vadă mizeria şi ticăloşia celor de lîngă el. Faptul că jaful de la RAAPPS, din ministerele conduse de oamenii preşedintelui, de la DIICOT şi de la ANAF – Sorin Blejnar nu era tot unul dintre oamenii garantaţi de fostul preşedinte? Sau Gheorghe Ştefan, Dorin Cocoş, fostul ministru Sandu şi încă mulţi alţi prieteni şi colaboratori apropiaţi ai campionului anticorupţiei – nu vă spune nimic legat de cine ar trebui să voteze şi cine nu? Ceea ce vreau să spun este că gradul de cultură şi de educaţie al unei persoane nu garantează nici luciditatea şi nici caracterul acestuia, din păcate. Analfabeţii pot fi manipulaţi, cei super educaţi pot fi ispitiţi cu funcţii şi privilegii „de castă”.
„Nu-nvie morții, e-n zadar copile!”
Elitele la care visezi, dragă Lucid, țin de o cu totul altă etapă a „progresului” social – iar patriotismul și pregătirea lor erau cu totul altele decât cele ale elitelor autoproclamate de astăzi.
Iar „falia” dintre cele două Românii exista și atunci, numai că analfabeții de dinainte de 1914 (care nici nu aveau drept de vot) sau cei cei de la 1927 (care încă mai erau ținuți din scurt de respectul pentru „domnii” aflați la cârma statului) au fost înlocuiți prin semianalfabeții de astăzi, care nu au decât dreptul de vot și dreptul de a o duce (sub multe aspecte) mai rău decât bunicii sau străbunicii lor.
Ce altceva putem face – decât să reînvățăm empatia și respectul pentru cei obidiți, adică exact sentimentele a căror totală absență din psihologia politicienilor de dreapta a adus din nou PSD-ul la putere, cu apucăturile lui cu tot?…
PS M-ar interesa si un punct de vedere al @profesorului pe această temă…
Ceea ce am vrut sa subliniez, stimate domnule Moroianu, este falia – as zice haul – care separa azi cele doua Romanii. E tragic sa constati ca un amarat (poate nu socio-economic, doar a-culturalizat) care intrebat cine a scris Biblia raspunde un popa de la Targoviste (apud Andrei Plesu) are un vot egal cu cel al unui detinator de doctorat la Sorbona sau Oxford – prostitutia democratiei! – si, prin numarul celor ejusdem farinae poate aduce la putere actualul infect guvern. Ce identitate nationala poate reuni cele doua maluri ale prapastiei interne in care traim? Cheia este evident educatia dar ea e deja distrusa de cei care au nevoie de prosti la vot. Si inca un aspect: Romania a progresat nu prin democratie ci prin elite responsabile precum pasoptistii sau generatia de la 1927 nascuta din extraordinara reforma a scolii facuta de Spiru Haret.
Prietenului @lucid
Ce legătură o fi existând între cei 28 +11 mii de „pușcăriași” și cele 19 + 3 milioane de români din țară și din afara ei?
Și ce caută în acest context disprețul ostentativ pentru „poporul pesedist”, care, îți reamintesc, NU a votat pentru eliberarea „borfașilor” și care, fiind doar 18% din electoratul total, nu reprezintă decât vârful aisbergului celor 40% de nefericiți care se zbat printre noi sub limita sărăciei?
Nu cumva ai vrut să mai exersezi o dată atitudinea devenită un adevărat stereotip al lipsei colective de umor autocritic, pe care profesorul Mircea Martin o numea „autoderiziunea zgomotoasă în care ne complacem și care vizează întotdeauna colectivitatea, pe ceilalți, nu propria persoană”?
Identitate nationala azi? Uite un exemplu: in vestiblul Aulei Magna a Universitatii din Padova este expusa „catedra” lui Galilei (un scaun inalt din lemn) iar pe peretele din spate e o fresca cu cei mai faimosi studenti ai universitatii. Langa Copernic e pictat Costantino Cantacuzene, unchiul – din pacate tradator – al Brancoveanului. Ca roman m-am simtit tare mandru. Dar coborand in strada si luand un autobuz spre centrul comercial Giotto citesc stupefiat anuntul „Cei care nu platesc bilet vor fi amendati cu 50 de euro”. IN ROMANESTE!!!! Iar acum ce aflu: in Romania avem 28 mii de puscariasi iar in inchisorile EU 11 mii de puscariasi romani care pot oricand „reveni” in stabilimentele patriei. ASTA ESTE IDENTITATEA NATIONALA AZI: o patura culturalizata din care o buna parte e plecata in Occident la studii sau au joburi acolo si „poporul pesedist” pentru care gratierea si amnistia borfashilor intra normal si firesc in actuala „identitate nationala”. Poate exista o comuniune de convingeri si de interese intre aceste doua populatii?
Ca orice text ieșit de sub pana distinsului profesor și academician Mircea Martin, și acest articol se încadrează pe deplin în categoria celor care invită la reflecție și parțial la o formă sau alta de contrazicere… ca formă explicită de asumare a „coeziunii intelectuale” (am citat sintagma conținută în titlul articolului D-sale din ianuarie 2006, reluat în nr 818 / 14.4.2016 din Observator Cultural).
Principala obiecție pe care aș aduce-o actualei abordări „problemei identitare” dn partea profesorului Martin se leagă de folosirea în acest context a termenilor „reconstrucție” și „proiect”, amintind amândoi de cunoscuta sintagmă „proiect de țară”, echivalentă, după cum se știe, cu o listă virtuală de obiective concrete, așa cum au fost în deceniul trecut aderarea noastră la NATO și UE. Or, pe cât de adevărat este că în prezent noi românii „avem o problemă” cu identitatea noastră, pe atât de limpede e că problema asta e una de natură psihică și intelectuală, ținând în același timp de inconștientul colectiv și de imaginea colectivă despre noi înșine, deci înainte de a face obiectul vreunui proiect, ea ar trebui analizată și mai ales diagnosticată corect sub toate aspectele ei potențial sau real patogene dezvoltate în cele aproape trei decenii scurse de la despărțirea de dictatură. Din acest punct de vedere, articolul de față mi se pare un pas înapoi față de cel din 2006, care era mult mai precis în a critica nu doar evitarea temei identitare, ci asumarea ei aberantă, sub masca criticării diverselor tare reale sau imaginare ale colectivității naționale ca atare:
„Ce presupune ea” [coeziunea intelectuală], „printre altele? O asumare critică a tradiției autohtone și a apartenenței pur și simplu. Condiții elementare, dar, din păcate, neîndeplinite decît parțial, dacă ne gîndim la autoderiziunea zgomotoasă în care ne complacem și care vizează întotdeauna colectivitatea, pe ceilalți, nu propria persoană. Dimpotrivă, ironia și sarcasmul au rolul de a ne sustrage – iluzoriu, desigur – tarelor împotriva cărora vituperăm; din această cauză, ironia noastră e gratuită, adică resemnată, sarcasmul nostru e lipsit de tragism. Reacția străinilor care ne ascultă e o stupoare ce sfîrșește, de obicei, în indiferenţă.”
Un pasaj absolut memorabil, care punea efectiv „degetul pe rană”, și care nu se mai regăsește acum decât sub o formă extrem de diluată în constatarea faptului că ” mulți tineri aderă la ceea ce pare să fi devenit o modă, un fel de a fi interesant și ‘cool’, anume disprețul față de ceea ce vine ‘dinăuntru’ sau este ‘înăuntru și atracția exclusivă pentru ‘afară’.” (Restrângerea obiectului criticii de la categoricul „noi” la prudentul „mulți tineri”, și de la „autoderiziune” la „modă” ilustrează limpede pasul înapoi.)
Ceea ce aduce nou articolul de față este „rapelul istoric” al principalelor momente cheie care au condus „identitatea românească” în punctul mort în care se zbate ea în prezent: „deznaționalizarea brutală din anii ’50”, „reacreditarea ideii naționale în anii ’60”, caricaturizarea ei prin „ceaușismul anilor ’80” ‒ și bifurcația produsă după ’90: pe de o parte „manipulările populiste postcomuniste ale sentimentului național”, pe de alta „distanța igienică” a intelectualilor vârstnici și „indiferen¬ța, dacă nu chiar rezerva dezabuzată” a celor tineri față de acest sentiment. Dar și aici, cu privire la faza de după 1990, după părerea mea lipsesc cel puțin două puncte pe „i”: a) modul complet greșit și amatoristic în care „intelectualii publici” post-decembriști au coneput și pus în practică despărțirea intelectuală de ceaușism, și b) răspunderea istorică care revine promotorilor activi ai nevrozei colective numite „autoderiziune”.
Fraza cheie din final: ” Consider că, în ciuda unor tendințe ce se vor dominante, în ciuda unor mode intelectuale, este necesar să încercăm acum un efort de reconstrucție identitară” mi se pare afectată ea însăși de importante pete albe ale argumentării: După ce a trecut foarte pe larg în revistă factorii de ordin istoric și conjunctural care se opun readucerii în actualitate a temei identitare, autorul n-a mai avut timp să explică DE CE este totuși indispensabil efortul acestei „reconstrucții” ‒ și nici unde ar trebui căutate energiile necesare pentru ducerea lui la bun sfârșit.
Acestea fiind spuse, profesorul Mircea Martin trebuie felicitat pentru curajul și perseverența revenirii la una din temele cruciale ale prezentului, o temă la care orice intelectual demn de acest nume ar trebui să-și pună problema scoaterii ei din conul artificial de umbră în care a fost mult timp ținută printr-o scurtcircuitare intelectuală complet nefirescă, și care, așa cum pe bună dreptate ni se sugerează, nu-și găsește absolut niciun corespondent în vreuna din celelalte țări ale Europei de Est.
Faptul că în viaţa politică românească nişte caricaturi spun că reprezintă interesele românismului, precum Sebastian Ghiţă, Victor Ponta, şi acel neica numit Diaconu îmi duhneşte a securitate „patriotică” ceauşistă. De fapt sunt reziduurile post decembriste a acelor „patrioţi” care cu nesimţire spun că ei sunt purtătorii legitimităţii românismului în numele căruia pot jefui liniştiţi România.
Mă intrigă faptul că mai toţi intelectualii cu oarecare prestigiu au sărit în capul lui Marian Munteanu, vrem nu vrem un vector al democratizării României în 1990, atunci când propagă idei ce privesc identitatea românească.
Aşa se face pârtie acelor nulităţi sinistre şi periculoase care nu au nicio treabă cu identitate naţională, folosită doar pentru jaf.
„Observatorul cultural” incepe sa respire alt aer decat cel al corectitudinii politice?! O schimbare de perspectiva salutara.
Mit freiem Volk auf freiem Grunde stehn, zum Augenblicke möcht ich sagen, verweile doch, du bist so schön. Faust.Schlußteil/J.W.Goethe
Tinerii de azi din generatia Internet- Google-Smartfone se simt Weltbürger (I. Kant)?
… „…. M-am oprit asupra unui singur aspect, cel al implicației sale antinaționale, implicație cu consecințe grave, îndeosebi asupra națiunilor mici și a limbilor mici. Dimensiunile culturale ale globalizării se cer tratate în cu totul alt mod decît cele economice și politice… …” …..
Mișcarea identitară de azi se află la extrema dreaptă și la extrema stîngă pe scena politică. E ceva neliniștitor. După 100 de ani continentul nostru nu a găsit un echilbru între statele „naționale” si locuitorii lor, grav maltratați în violențele si cruzimile secolului 20. Soluțiile nu trebuiesc lăsate pe mîna unui „precariat” politic.Ce e de făcut? Brexit? Frexit?
… „…. Nu cumva proiectăm asupra realităților noastre social-culturale o viziune și o terminologie produse – și, probabil, eficiente – în alte spații geoculturale și istorice?… „….
De la început UE a avut țelul de a face permeabile granițele între statele „naționale”, de a repara neajunsurile. Introducerea regiunilor ca parte constitutivă în structura UE are ca scop recunoașterea minorităților din zonele/regiunile multiculturale, multilinguistice, locuitori de secole în aceste locuri/regiuni. Se încearcă de mult timp o îmbunătățire a relațiilor între citoyeni, între minorități în state „nationale”. A reușit?
UE e zuguduită azi puternic de incertitudini. Textul de față e bine venit. De ce Elveția e azi atît de atractivă, cu citoyeni (Eidgenossen) multumiți de viața și țara lor?
Regionalizarea o soluție de azi în țară?
….. „ ….. Cred că, odată cu aquis-ul comunitar impus de Uniunea Europeană, este nevoie să recompunem, să reformulăm, să redefinim și un aquis național. De aici s-ar cuveni să repornim, de la o critică și de la o reacreditare (în urma acestei critici) a valorilor noastre simbolice, atît de neglijate și chiar discreditate astăzi. Ar trebui să înțelegem că între aceste valori și suveranitatea noastră – nu numai națională, dar și individuală – este o strînsă legătură. Nu am în vedere aici un colectivism gregar, nici aderențe iraționale, ci o conștiin¬ță personală a apartenenței…. „…..
UE nu e un stat, nu are un „popor”. UE ca organizație SUI GENERIS e în permanentă transformare. Liberte, egalite, fraternite e un crez, un principiu de bază al UE. E interpretat diferit. E aplicat diferit. Fraternite e supus 2015 – 2016 – 2017 la o grea încercare. Fraternite cu „străinii”, cu imigranții, cu refugiații din zone de război?
Textul de față vine tîrziu. In sfera publică românească 1916 -2016 au fost perioade foarte diferite în privinta denumirilor, a ințelesurilor și a relațiilor citoyenilor din țară (1919 au fost 30 % minorități). Un consens cetățenesc, în sensul întrebărilor frumos formulate aici, nu s-a format în cei 100 de ani România Mare, RSR, România liberă. Cînd? Cum? Cine scrie?
… „.. Nu se poate ignora, în această discuție, problema tradiției și nici aceea a moștenirii culturale. Nu numai trecutul trebuie însă consultat aici, ci și, mai ales, prezentul înțeles ca actualitate: e vorba despre trăsături specifice, ce pot fi actualizate, performate, nu numai despre virtualități presupuse ori deductibile dintr-o experiență consumată cîndva…… „ ….
Pornind de la Declarația de la Alba Iulia 1918, privind formularea relațiilor stat- minorități etnice, rămîne întrebarea ce a urmat în cei 100 de ani care se sărbătoresc 2018/2020. Observatorul cultural în secolul 21 a prezentat pluralitate!
In sentimentul apartenenței A. Pleșu scrie de la Dinkelsbühl- Sachsentreffen: cei mai mulți cunosc limba română. Da. Pensionarii, cei care au făcut scoala în țară mai cunosc ceva limba română. Elevii, studenții sași și șvabi din Bundesrepublik D. de azi nu cunosc deloc limba română. Nu e precis formulat de către A. Pleșu, în repetate rînduri, în sfera publică românească. Plecarea definitivă (Leagănul respirației, Pe treptele vîntului, Banat Viena, Catrafuse) a citoyenilor sași și șvabi e un divorț definitiv de NATIUNEA ceausistă, (pentru cei tineri e definitiv și de limba română). Au rămas foarte putini traducători de excelență, mulți sunt azi aproape de vîrsta de pensionare sau pensionari. Cum se prezintă la Buchmesse în primăvara 2018 la Leipzig țara invitată? Ca stat „național UNITAR (constituția 1923, pînă azi)”, cu o singură limbă literară (cărțile expuse ca patrimoniu) a citoyenilor? Cu care patrimoniu literar (Habsburg, Bilbiothek einer verlorenen Welt, Richard Wagner 2014), cultural?
… „… Desigur, astăzi nu mai privim identitatea, în genere – și nici identitatea națională –, ca organică, naturală, în legătură cu „sîngele care nu se face apă“ sau cu moștenirea genetică…. „…
Weltliteratur și Weltbürger a fost viziunea lui J.W. Goethe. Deutsche Nationalliteratur nu l-a preocupat. Tinerii de azi mai aproape de viziunea lui Goethe/Kant? Tinerii sunt conectați mai mult cu cei din generația lor, cu toți Menschenkinder din lumea întreagă. Ei se formează după aspirațiile, aptitudinile lor individuale (Hier stehe ich und forme Menschen nach meinem Bilde.Prometheus/J.W.Goethe / Ich kenne nichts ärmeres unter der Sonne als euch Götter /Sturm und Drang- J.W.Goethe). Conecatarea la un prtrimoniu universal după 1989, și mai mult după 2000 în era digitală cu Internet -Google- Facebook- Smartofone, a format o nouă generație de tineri. Trebuie legați de glie? Care e intenția („des Pudels Kern”) textului de față, al autorului? Renaționalizarea (în sens lingvistic/literar) pentru protejarea limbii „naționale”, ca în Franța (Academia franceză supraveghează limba)? Viziunea generației ședințe, fără telefon și fără masina de scris … teorii ..dogme… teorii … .. .? Se caută teorii sau se descifrează realitatea, viața? Life is life. Noțiunile și denumirile diferă, de la om la om, dintr-o limbă la alta. In sfera publică românească 2017 un consens în principiile de bază e util, necesar pentru statul de drept. Egalitate în drepturi. Da. Fraternite azi?
.”…. După deznaționalizarea brutală din anii ’50, după reacreditarea ideii naționale în anii ’60 și după abuzul ei pînă la caricatură în ceaușismul anilor ’80, dar și după manipulările populiste postcomuniste ale sentimentului național, cît de actuală mai poate fi, astăzi, problema identității românești? Cum se vede ea din perspectiva integrării europene și, mai ales, din cea a globalizării? … „….
Constituția de stat „național UNITAR (modelul francez e preluat scrie A. Pleșu) e în contradicție cu Declarația de la Alba Iulia 1918, în problema limbii materne folosită în structurile noului stat, în cultură, în învățămînt (brandul Timișoarei sunt școlile cu limba maternă de predare în patru limbi) , în administrația locală, în jurisdicție. Svabii Bănăteni la Timișoara și sașii din Siebenbürgen au aderat 1919, după Declarația de la Alba Iulia 1918, în mod oficial la noul stat România Mare. Ce a urmat?
TM2021 oferă șansa de a prezenta un oraș, o regiune, o țară unui continent întreg, lumii întregi. Victor Neumann a precizat în interviul recent din ziarul România liberă: tot patrimoniul multicultural, multilingvistic 1716-2016 timișorean e de rescoperit și de prezentat. Ce s-a întîmplat în Timișoara 1919- 1989-2017? Cum se păstreaza un patrimoniu 1717-2016 cultural ( I. Kant: handle so das die Maximen deines Willens jeder Zeit als allgemeine Gesetzgebung gelten können), artistic, literar (Herta Müller 2009), muzical, știintific (Stefam Hell 2014), juridic?
Hier bin ich Mensch, hier darf ich sein.Faust/J.W. Goethe.
Shine your light, light up you city!