PRIMIM LA REDACŢIE. O teorie logică asupra autorităţii sau despre (auto)păcălirea zeiţei Minerva

  • Recomandă articolul
Pesemne că, şi din cauza educaţiei sale pozitivist-scientiste, „omul recent“ îşi închipuie forul cel mai înalt al ştiinţei – Academia – ca fiind, prin excelenţă, instituţia laică sacrosanctă ce adăposteşte o minoritate de arhierei ai ştiinţei, academicienii, incapabilă să gireze, de la înălţimea olimpiană a autorităţii sale, mimetismul şi compilaţia cu pretenţii academice ori păcăleala intelectuală din ştiinţă şi cultură. Aşa că, pe baza unor asemenea reprezentări, cînd constată contrariul, „revolta“ lui nu poate fi decît absolut legitimă şi îndreptăţită.   În ceea ce mă priveşte, starea de care vorbesc s-a declanşat după ce am parcurs, cu stupefacţie, prima lucrare teoretică despre Logica autorităţii din ştiinţa românească: Marius Dobre, O teorie logică asupra autorităţii, prefaţă de academician Al. Surdu, Editura Academiei, Bucureşti, 2006. Or, dacă din conformism, detaşare şi, de ce nu, preţuire sinceră, nu îndrăzneşti să conteşti îndoita autoritate academică (instituţională şi personală) ce „creditează“ cartea în discuţie, nu-ţi mai rămîne decît să admiţi, aşa cum conchide în „Prefaţă“ ilustrul academician Al. Surdu, că „autorul propune în premieră un sistem formal al autorităţii epistemice […], oferind contribuţii remarcabile la dezvoltarea teoriei autorităţii“… Şi dacă nu te laşi copleşit de proporţiile „creditului“ simbolic acordat autorului şi cărţii sale de doi […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.