Responsabilitate socială sau tupeu de sfertodoct?
Editorial din Observator Cultural Nr. 830
- 06-07-2016
- Nr. 830
-
Carmen MUŞAT
- Editorial
- 5 Comentarii
Ca să putem merge înainte este nevoie, adeseori, să privim în urmă fără mînie şi prejudecăţi, cu luciditate,cu detaşare şi, nu în ultimul rînd, cu interes. Ca să putem acţiona, este nevoie să cunoaştem şi să înţelegem lumea din jur, altfel riscăm să stricăm ceea ce deja avem. Iată doar cîteva dintre ideile enunţate de Michel Rocard, fost prim ministru al Franţei între 1988-1991, în ultimul interviu oferit de acesta revistei Le Point, cu doar cîteva zile înaintea morţii sale, la sfîrşitul săptămînii trecute. Michel Rocard a fost un om de stînga, care a avut însă tăria să recunoască eşecul stîngii franceze şi caracterul ei retrograd. Analiza pe care o face societăţii de azi, în acest ultim interviu, pune în evidenţă două surse majore ale deteriorării vieţii sociale: dependenţa politicii contemporane de media şi presiunea pe care fluxul de informaţii o exercită asupra oamenilor politici şi, ca o consecinţă, lipsa de timp pentru lectură şi pentru reflecţie, vizibile în incapacitatea politicienilor francezi (şi nu numai a lor, desigur!) de a articula un proiect de societate credibil. „Pentru a conduce o societate trebuie să o înţelegi“, spunea Rocard, iar pentru a înţelege e nevoie de timp şi de reflecţie. Or, lumea […]
In domeniul tehnic lucrurile stau la fel. Sunt conducatori de companii care nu stiu in ce loc sunt.Un director de la o fabrica din Ploiesti(primul loc de munca la 32 ani ,finul unei doamne bine) se mira ca e de 4 luni in post si nu stie ce produse face.Situatia este mai grava in administratia de stat si in structurile cantrale unde tot felul de analfabeti la propriu dar si in meseriile lor conduc destinele a mii de oameni,inlatura pe cei competenti sa nu le faca concurenta.
„Proști dar mulți” este un răspuns dat personajului Moțoc de Alexandru Lăpușneanu! Vă rog să (re)citiți nuvela lui Costache Negruzzi – asta a propos de bacalaureat!
Dl. Dinu, cred că Vodă era Lăpușneanu, nu Despot!
Vorba nu era a lui Motoc ci adreasata lui Motoc de Despot Voda… In rest sunt in total acord cu articolul D-nei Musat.
Digital UP TO Date
Universităţile şi învăţămăntul în Romania europeană 2016 sunt conectate digital la un patrimoniu universal. Observatorul cultural documentatează în mod minunat cum creativitatea, cultura, arta, literatura şi spirutul civic vital s-au dezlănţuit după 1989.
………….”.. Ca să putem merge înainte este nevoie, adeseori, să privim în urmă fără mînie şi prejudecăţi, cu luciditate,cu detaşare şi, nu în ultimul rînd, cu interes. Ca să putem acţiona, este nevoie să cunoaştem şi să înţelegem lumea din jur, altfel riscăm să stricăm ceea ce deja avem…”…..
Era digitală înseamnă cel puţin pentru studiile umaniste, artă, cultură, pentru tinerii elevi şi studenţi din generaţia Google Internet în Romania europeană 2016 un acces JUST IN TIME la patrimoniul universal. Nu mai sunt obstacole reale descurajatoare pentru a studia filologie, matematica, istorie, geografie…… La disciplinele tehnice şi stiinţifice cu numeroase ore de laborator şi un mediu tehnic industrial necesar…. la îndemînă… e ceva mai dificil…..” Industria romănă e admirabilă, sublimă am putea… dar lipseşte.. după I.L. Caragiale”.
…”….. Christian MORARU ……Ne lipseşte însă capacitatea de a ne prezenta propria cultură ca pe oparte dintr-o reţea mai vastă. Trebuie, cum spuneam la conferinţa la care vă referiţi, să renunţăm la tratarea literaturii române în sens teritorialist. Aceasta trebuie văzută şi apreciată ca parte a unei structuri, care se extinde pe deasupra frontierelor……”…..
Pentru generaţia cu biografiile frînte, orientate spre trecut, cu etnonaţionalism (…pofta de teritoriu al Bucureştiului 1912-1916-1941…) inrădăcinat puternic pe plaiul mioritic …. … reorganizarea reperelor durează.
Alternativa practicabilă cu inima şi mintea dechisă e excelent prezentată de Cristian Moraru în interviul cu Ovidiu Pecican. Nimic de adăugat!
Care sunt priorităţile în spatiul public, în sfera a cea ce ne priveşte ca cetăţeni 2016 (dublă cetăţenie în UE 28-1!) şi ne cere participare la toţi cei implicaţi?
Cum se stabilesc priorităţile? Unde? Cine?
Cum se depăşesc obstacolele reale 2016 (aniversare 1916-2016 Bucureşti..) pe plaiul mioritic?
Decalajul e în interior. O dovedeşte pe inţelesul fiecăruia:observatorul cultural în secolul 21.
Cine se antrenează cu spirit civic activ în spaţiul public romănesc 2016 ?
Ce se prezintă în presa liberă, în radioul, la televiziune?
Brandul autohton (…naţionalcomunist: cinci cu mapa, unul cu sapa..)..budgetari, budgetari?
Cum se ajunge şi pînă cînd la SENSUS COMMUNIS (I. Kant) la un COMMON SENS autentic cetăţenesc (…ţărişoara.. plînsete… după I.L Caragiale..)?
Care sunt perspectivele de azi şi de mîine pentru tineri în regiunea balcanică, pe ambele maluri dunărene?
Pentru elevi viitorul… peste zece ani … e foarte departe. Pentru studenţii 2016 viitorul e aspiraţia şi speranţa de azi şi de mîine.
Pasivitatea la alegeri îi înfrînge pe tineri, în UK/Brexit şi în Romania europeană 2016.
Unde sunt metropolele urbane către care se îndreaptă aspiraţiile şi speranţele tinerilor elevi şi studenţi în Romania europeană 2016?
In India 500 milioane tineri entuziaşti sunt la start… mulţi din regiuni cu o tradiţie britanică şi limba engleză…. de 200 de ani!
Patrimoniu cultural, limbile regionale, meserii şi tradiţii din Banat, Transilvania, Bucovina, Dobrogea ….sunt din 1919 parte constituantă întrun stat naţional UNITAR (model francez) centralizat… fixat pe .. eliminare ( NATIUNEA ceauşistă… vinzarea cetăşenilor pentru dolari… vinzarea evreilor, saşilor, şvabilor… purificarea etnică…).
Da Da
Eu cu cine votez?