Restitutio Benjamin Fondane

Lunea existentiala si Duminica istoriei (VII)

  • Recomandă articolul
Nu mi-am propus aici nimic altceva decit sa deosebesc ceea ce este de ceea ce nu este filozofia existentiala. Dar acest proiect ramine el insusi strins legat de nenumarate alte probleme si de obiectii pe care nu le pot nici formula, nici rezolva in aceste pagini. Daca, totusi, mi s-ar ingadui sa scot la vedere citeva semne particulare, facind posibila recunoasterea acestei filozofii, as sustine ca ele sint sensibile la reactia cuiva in fata unei propozitii metafizice, precum cea a lui Leibniz, de pilda, care, in definitia monadei, afirma ca, aceasta fiind inchisa, nu are nici usi, nici ferestre pe unde sa poata intra din afara „specii mesagere“. O atare afirmatie va linisteste, oare? Va alina ea moralmente? Va umple ea spiritul de satisfactie? Daca da, atunci sinteti cu siguranta un filozof; dar nu sinteti sau nu mai sinteti sau inca nu sinteti un existent – potrivit intelesului existential al acestui cuvint. Dupa cum nu sinteti nici daca va multumiti sa visati la aceste porti si aceste ferestre interzise: „Nu trebuie, nota Kierkegaard in Jurnalul sau, ca povestea mea sa se evapore in poezie“; iar ceea ce intelegea el prin aceasta era filozofia hegeliana (el insusi nu a dat intotdeauna […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }