Roland Barthes: 50 de ani de la Moartea autorului (III)
- 10-08-2017
- Nr. 884
-
Alex CIOROGAR
- ESEU
- 0 Comentarii
Cum au indicat majoritatea exegeților lui Barthes, eclipsa auctorială n-a durat foarte mult. Profund influențat de psihanaliza lacaniană, dar și de textele lui Derrida, Barthes va declara, pe urmele lui Benveniste, că scriitura e spațiul în care persoana gramaticală și originile discursului sînt întotdeauna deja inextricabil amestecate. Preluînd, pe rînd, toate reflecțiile modernismului literar – de la Poe la Mallarmé sau Baudelaire, de la Rimbaud la Proust, de la Valéry la Batailles – privind înțelegerea limbajului ca obiect și subiect al literaturii, noua definiție a subiectului creator va fi reluată în diverse formule, printre care cea mai cunoscută rămîne, probabil, cea a „întoarcerii autorului“. Departe de a fi o formă de plenitudine individuală pe care scriitorul o poate turna în limbaj, subiectul va fi, dimpotrivă, spațiul vid în jurul căruia se iscălește un discurs. Dacă limbajul nu enunță niciodată altceva decît absența subiectului, concluzia, în termenii lui Blanchot, nu putea fi alta: esența scriiturii (graful urmelor seducătoare) e tocmai propria-i absență. Întoarcerea subiectului auctorial explică, într-o anumită măsură, și semnificația decesului anterior. Nu cred că putem vorbi, așadar, de o retragere, ci, mai curînd, de o mișcare pe care autorul o realizase în jurul propriului său ax. Fenomenul poate fi […]