„Romanul este genul absolut, coala albă pe care inventezi o lume “

Stelian TĂNASE la Formula 1 – Chat cu scriitori români, episodul 5, partea a II-a

  • Recomandă articolul
Adrian Spîrchez: Dle Tănase, avînd în vedere şi cealaltă dimensiune a personalităţii dumneavoastră (cea de istoric şi politolog), în ce măsură romanul Maestro poate fi citit şi ca o cronică a timpurilor noastre…? Cu alte cuvinte, cînd aţi scris romanul, în ce măsură v-aţi gîndit că aceste pagini se pot adresa şi unui istoric din viitor, interesat de tranziţia unei societăţi postcomuniste est-europene? Cît a cîntărit acest aspect în scrierea cărţii Maestro, operă de ficţiune? Nu m-am gîndit, dar este evident că atunci cînd eşti un scriitor care ai trecut şi prin nonficţiune, care ai stat ani de zile în arhive şi predai ştiinţe politice, nu cred că aceste lucruri nu au o influenţă asupra literaturii pe care o faci. Eşti aceeaşi persoană, ai aceeaşi gîndire în fond, chiar dacă se exprimă cu alte mijloace. Eu cred acum, de pildă, ceea ce n-aş fi crezut în urmă cu 20 de ani, că şi într-un roman, şi-ntr-un tratat de istorie regăsim aceeaşi cunoaştere, aceeaşi priză asupra realităţii, aceleaşi adevăruri sau neadevăruri asupra societăţii. Ca să dau un exemplu, cred că-n Conversaţie la catedrală este tot atîta cunoaştere, cît este într-un tratat despre dictaturi sau despre procesele politice şi este o lectură […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }