Rosa in yeme. Limba latină şi identitatea modernă

  • Recomandă articolul
A gîndi o cauză presupune două eforturi, însă mintea omenească acordă atenţie cu precădere unuia dintre acestea. Primul este identificarea celor mai particulare cauze, înţelegînd că putem fi cu atît mai apropiaţi de adevăr cu cît sîntem mai precişi şi gîndirea este mai indivizibilă. De pildă, spunem că iarna există trandafiri pentru că ei ne sînt disponibili la fiecare colţ de stradă şi, chiar dacă nu ar fi aşa, noi tot îi putem concepe sau desena, amintindu-ne căldura verii: ceea ce înseamnă că ei, într-un fel, există, iar noi sîntem siguri de această informaţie, fiindcă avem la dispoziţie cele mai clare şi mai individuale idei, şi anume colţul de stradă sau creierul nostru. În schimb, al doilea efort este complet opus celui dintîi şi constă în identificarea celui mai universal context care face posibilă o cunoştinţă. Acest efort este rareori realizat de minţile noastre, pentru că el are o natură presupusă (nici nu „îţi vine“ să vorbeşti despre el, fiind prea evident, căci el nu pare o problemă). Fiind prea comun, acest context este şi cel mai universal şi presupune cel mai înalt grad de adevăr al unui eveniment. Fiind neobişnuit pentru mersul natural al minţii, el este ascuns implicit […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.