Şaman sau despre străinii din interior
Adina DABIJA – Şaman
- 12-07-2013
- Nr. 681
-
Alina PURCARU
- Literatură
- 1 Comentarii
Şaman, romanul cu care debutează ca prozatoare Adina Dabija, este un hibrid intens personal între ceea ce se cheamă carte a iniţierii, roman autoficţional şi roman al formării spirituale. Cartea deschide şi o pistă ezoterică, direcţie mai puţin bătută în proza românească de dată recentă şi foarte recentă, plus un fascicul consistent în care se discută, ca într-o artă poetică integrată ficţional, statutul, rosturile şi efectele poeziei asupra celei/celui care o practică. Oricum am lua-o, cartea Adinei Dabija, care e şi o foarte apreciată poetă, are drept centru de greutate căutarea de sine, o căutare de ordin spiritual, şi interogaţiile dureroase, dar revelatoare pe care o femeie ajunge să le practice în diferite etape ale unui parcurs al autocunoaşterii. O adolescentă caută rostul lumii Eroina trăieşte, s-ar putea spune, dezrădăcinarea şi sentimentul inadecvării la fiecare prag al existenţei. Vine dintr-o familie de oameni simpli, dintr-un sat din Ardeal, şi la trei ani trăieşte primul cutremur existenţial: îi moare mama. Tatăl o dă unor rude, s-o crească într-un orăşel de provincie, gîndindu-se că o să aibă o soartă mai bună decît în Măgina, un loc încremenit în timp, pe care fata îl va purta în minte, aureolat şi încărcat de un […]
Am facut efortul sa citesc si eu cartea Adinei Dabija, un personaj relativ cunoscut in Bucurstiul anilor \’90. Cred ca omiteti in acesta recenzie, partea erotica exterm de consistenta. Cunostiintele de filosofie orientala sunt superficiale si de parada.