Secvenţe de azi, răscruci şi trasee prin memorie
- 23-06-2011
- Nr. 580
-
Geo ŞERBAN
- MEMORIALISTICĂ
- 3 Comentarii
Recunosc de la distanţă plicurile mari, colorate orange, care-mi vin de la Vera Călin, aproape cu ritmicitate de metronom, de peste zece ani. N-am nevoie să mai verific adresa expeditoarei. Din Los Angeles, din zona vestică a nesfîrşitului bulevard Olympic (nr. 5511), capăt la două, trei luni un calup inedit de foi manuscrise, continuare la suita de „însemnări californiene“ prin care le făcea o surpriză cititorilor din ţară, pentru prima dată în 1997, cînd apărea la Editura Univers volumul Târziu, plasat integral în perimetrul deceniului 1986 – 1996. Următorul grupaj avea să acopere perioada 1997 – 2002, sub titlul Post-scriptum, editat de Institutul Cultural Român (2004). Pe cea mai mare parte a textelor reunite în acest al doilea edificiu editorial le-am parcurs, treptat, pe măsură ce îmi soseau porţii de-abia încredinţate hîrtiei, transmise cu rugămintea de a le introduce în computer. De fiecare dată, lectura a constituit o sărbătoare şi n-am întîrziat să fac publică bucuria spirituală inedită oferită de Vera Călin, intermediind publicarea fragmentelor, pe rînd, la România literară, laLuceafărul, la Observator cultural sau la Lettre Internationale. Pe parcursul timpului, am devenit, de la distanţă, martor privilegiat al distincţiei intelectuale cu care Vera Călin şi-a asumat înfruntarea dificultăţilor […]
Aveti, stimată duduie, un adevarat talent al stilului nobil si elevat. Dar de ce folosiţi atatea ghilimele, care atenuează farmecul inefabil al exprimării? (Si in ce clasă eraţi cand aţi intalnit prima dată distinsul termen ‘acceptanţă’?)
Dumitale, dle Moroianu, iti „pute” orice tip de noblete.(Oricit de bine mascata „greata” dumitale e transparenta; chiar „lauda” sau „acceptanta” dumitale e mimata – cum reiese din toate mai toate comentariile)
…neindemanatec mimată; nici urmă de evocare a vreunor personaje sau situaţii cat de catinteresante, nicio reminiscenţă sau reflecţie pe marginea vreunei cărţi după o viaţă intreagă dedicată predării „literaturii universale”. (Citarea mecanică din jurnalul lui Eugen Ionescu este doar un pretext pentru preluarea catorva clisee pe tema non-sensului existenţial.)
In schimb, foarte multă plictiseală si rutină a unei existenţe lipsite de orice graţie si poezie. Un text „ennuyeux comme la pluie”, de care nici dl Geo Serban nu reuseste să se entuziasmeze cu adevărat, desi se străduieste să ne convingă că ar fi făcut-o. As fi curios să inţeleg mecanismul acestui efort de a conferi consistenţă neantului… (Dar distinsul critic rămane sibilin si isi păzeste cu străsnicie taina incantărilor efemere si a elogiilor circumstanţiale.)