SEMNAL EDITORIAL. O reeditare necesară

  • Recomandă articolul
Autoare a unui Eseu despre etapele creației (1975) și a unei prime părți dintr-o Istorie a literaturii române (2009), Manuela Tănăsescu și-a republicat, în 2012, la Editura Saeculum I.O., cartea de debut din 1970: Despre Istoria ieroglifică – prima monografie dedicată lucrării lui Dimitrie Cantemir și, în continuare, una dintre cele mai importante. Una dintre liniile importante ale studiului Manuelei Tănăsescu o reprezintă investigarea caracterului de alegorie al Istoriei ieroglifice – opus celui de fabulă amplă –, ajungînd la concluzia că multiplele scheme alegorice care se intersectează sau își succed, „contribuind astfel la extrema complexitate, stufoșenie a cărții”, nu reprezintă motivul central și n-ar justifica definirea scrierii cantemiriene drept o operă alegorică. În plus, caracterului prin definiție abstract al alegoriei i se opune forța de ficționalizare a lui Dimitrie Cantemir, născătoare a unui adevărat „spectacol al existenței“, un al treilea element ce îndepărtează Istoria… de alegorie fiind intervenția constantă a pamfletului în păstrarea „particularităților necesare satirei și caricaturii“. Manuela Tănăsescu, a cărei lucrare se oprește constant asupra analizei detaliate a elementelor de stil, de cadență a frazei etc., vede în Cantemir un autor baroc „prin patosul şi vigoarea sentimentelor, prin dimensiunile zbuciumului sufletesc“, tot de baroc și de „spiritul timpului“ […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }