SFada cu literatura. „Basmania“ şi Noul Divertisment

  • Recomandă articolul
Fără umbră de îndoială, despre romanul-album Basmania, scris de Valentin Nicolau şi ilustrat de Tudor Popa (Nemira, 2014), se va mai scrie nu doar fiindcă este doar prima parte din ceea ce promite a fi o autohtonă Poveste fără de sfârşit, ci pentru că ar fi al doilea semn – după Nepotul lui Dracula, al lui Alexandru Muşina – pentru ceea ce am numit Noul Divertisment: excesul, halucinaţia, oximoronul, râsul în hohote, toate acestea fiind condiţii recuperatoare lecturii. Venit din cu totul altă zonă a imaginarului românesc decît volumul muşinian, romanul Basmania al lui Valentin Nicolau este un vector de re-semantizare a basmului-cult, aşa cum Nepotul lui Dracula fusese acelaşi lucru pentru romanul urban-fantasy. Deşi prezentat, inclusiv grafic, ca o întoarcere a cititorului adult la vîrsta copilăriei, romanul Basmania are nevoie de păstrarea unei maturităţi în lectură, de o luciditate a descifrării care primează în faţa abandonării în şirul de întâmplări şi aventuri „de basm“. Cu alte cuvinte, Basmania nu este o poveste pentru copii, aşa cum Nepotul lui Dracula nu fusese un roman pentru adolescenţi. Trama este simplă: lumea basmelor şi lumea oamenilor îşi sînt una alteia cer, iar locuitorii din Basmania sînt personajele poveştilor din lumea oamenilor, poveştile […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }