SFada cu literatura. Cum este înţeles fantasticul de Dan Rădoiu

  • Recomandă articolul
Fără îndoială, debutul în ficţiune al lui Dan Rădoiu la Crux Publishing, cu prozele scurte din Povestiri de la marginea realităţii, în primăvara acestui an, este cea mai importantă contribuţie a acestei noi edituri pentru fantastica românească. Nimic nu anunţa acest debut, la standardele de calitate obţinute – dacă ne cantonăm gîndirea în obişnuinţa debuturilor prin încercări, publicări parţiale în reviste de gen, mai ales electronice etc. Nimic nu îl anunţa pe Dan Rădoiu decît, se prea poate, spiritul rebel al Crux Publishing – cu toate că a fi rebel nu este o garanţie de calitate, nici măcar într-o nişă literară marginală. Povestiri de la marginea realităţii cuprinde două nuvelete (Blestem în subteran; Şifonierul preotesei), două povestiri (În puţul liftului şi Pictorul, prăpastia şi telefonul cu manivelă) şi 14 schiţe. Cu toată diferenţa de întindere, epicul lui Dan Rădoiu nu este nici fragmentar, nici nu se diluează, el şi-a găsit vocea naratorială deja, subiectul este cel care îi dă zisa întindere, ceea ce e un foarte bun semn al asimilării meşteşugului scriitoricesc. Chiar dacă aceste 14 schiţe pot trimite la exerciţiile de stil ale începătorului, atît de uzate de o parte a criticii de comentariu, Dan Rădoiu contrazice această impresie […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12888 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }