Între 16 și 18 iunie a avut loc la Dortmund, în Germania, Convenția anuală a Societății Europene de Science Fiction (EuroCon, respectiv ESFS), împreună cu cea a asociației germane de gen (U-Con). Sub un plafon de nori din care nu a căzut o picătură de ploaie, dar care păstrat de-a lungul week-end-ului o luminozitate a ieșirii din timp, senzație dublată pentru participanții la Eurocon de absența Internetului în incinta unde s-au desfășurat întîlnirile, conferințele și celelalte activități care definesc o astfel de manifestare, Dortmund nu a părut a fi marcat de recentul atac terorist, cu un festival al muzicii corale, fără amplificare, început la amiază, aducînd pe străzi mulțimi de oameni, cu o viață de noapte ce a continuat imperturbabilă, dusă de tineretul localnic fără stridențele balcanice sau anglo-saxone. Un week-end cuminte, sotto voce, în care surprizele nu aveau cum să se producă, întrucît ar fi contrazis surîzătoarea lipsă de umor germanică.
Probabil tocmai de aceea, cea mai interesantă parte a Euroconului a fost prezentarea nominalizărilor, votarea și decernarea premiilor ESFS. Ele sunt echivalentul european al HUGO-ului american, fiind premii ale publicului dedicat. Desfășurat în două zile din program, procesul complex de “să nu plece nimeni nemulțumit” are amprenta clară a faptului că ESFS este, fundamental, o asociație a fanilor din această nișă culturală și mai puțin a profesioniștilor. Cu o procedură complicată și două categorii (Hall of Fame, Spirit of Dedication) care includ mai multe alte subcategorii (autor, artist grafic, editură, traducător etc.), premiile ESFS sunt o modalitate de a atrage atenția asupra realizărilor din literaturile mici, cu limbi de restrînsă circulație. Cu prima ediție în 1972, Euroconul a fost o modalitate de a trece peste cortina de fier; pînă în 1989, delegațiile naționale, cel puțin cele din Estul Europei, erau atent constituite din membrii plini ai organizațiilor oficiale de scriitori și artiști (cu România reprezentată cvasi-permanent de către Ion Hobana). În 2017, Euroconul a ajuns în primul rînd o manifestare de turism cultural, de aceea substanța literară și artistică poate, pentru o anumită țară în parte, să aibă mari discontinuități: România a avut o perioadă de absență ce a durat aproape un deceniu, reapărînd după constituirea Societății Românești de Science Fiction și Fantasy (2009). La Dortmund, cei cinci români prezenți au reprezentat două asociații (pe lîngă SRSFF a ajuns și ARCA SF) ori s-au reprezentat doar pe sine…
Ceea ce face deosebit Euroconul german pentru fantastica românească este că, pe lîngă premiul Chrysalis (care reprezintă acolada ESFS pentru un autor nou venit în literatura națională respectivă, premiul nu este supus la votul delegaților; fiecare țară participantă trebuie doar să facă nominalizarea) – obținut anul acesta de către Doina Roman (autoare a trilogiei Pragul, apărută la Tracus Arte între 2014 și 2016) -, premiul ESFS pentru Cea mai bună editură europeană de SF va fi ajuns la Tracus Arte. Este a doua editură din România care primește acest premiu, după Nemira, în 1994. Argumentele din prezentarea acestei nominalizări au fost: colecția Bendis (cu autori debutanți ca Ben Ami, Eugen Cadaru, Teodora Matei, dar și consacrați ca Leonard Oprea, Florin Pîtea, Liviu Surugiu) și, mai ales, prima colecție de Opere Complete pentru un autor sf&f român (Mihail Grămescu), la care s-au adăugat antologiile lui Ștefan Ghidoveanu și romanele unor Ștefana Czeller, Victor Cilincă etc. A fost un premiu primit la limită, întrucît în mediul editorial coroziv din România, Tracus Arte a încetat aparițiile Bendis…
Următoarea convenție europeană de SF se va desfășura în vara anului viitor, la Amiens, în Franța. Pentru 2021 sau 2023, reprezentanții asociațiilor române prezenți la Dortmund au depus candidatura țării noastre pentru organizarea Euroconului la Timișoara (care va fi Capitală culturală europeană în 2021) sau București. Soarele și-a bifat prezența deasupra Dortmundului la încheierea Euroconului 2017.
„Triumful talentului”.
Felicitări pentru premii!