SOFTUL ROMÂN. Homo stultus (I)

  • Recomandă articolul
Homo stultus (I) Filosofii ocolesc prostia. Ea nu constituie domeniul acestor firi contemplative, de obicei, şi fără umbră. Ca şi în cazul unui Teste, ea nu e „fortul“, nici confortul (fiind, din contră, disconfortul) limfaticilor filosofi, fie şi cînd n-au a se ruşina, ca Plotin, de învelişul lor somatic(dematerializabil prin, eventual, extaz). Altminteri, ea îi cam desfide; căci ei, experţi, prin definiţie, în spirit, în inteligenţă, în intelect sau în raţiune (Verstand şi, respectiv, Vernunft), ca şi în şahul silogistic, iar dacă sînt şi în materie, sînt doar în una, mai curînd, exsanguă, aseptizată şi searbădă: o res extensa, – ei, aşadar, ignoră hăul vertiginos şi insondabil, „gaura neagră“ a prostiei: „die grosse Dummheit“ (vorba lui Martin Heidegger). Care rămîne să-i atragă, să-i tulbure, să-i fascineze (şi, numai rar, să-i şi amuze) pe înţelepţi, pe moralişti, pe cîţiva scriitori aparte, ca prăpăstiosul/ „abisalul“ Caragiale, ca impasibilul părinte al lui Bouvard & Pécuchet, sau ca Baudelaire, care-şi începe LesFleurs du Mal cu „La sottise…“. (Or, fie spus în treacăt, „prostia este infinit mai fascinantă“, după Umberto Eco, „decît inteligenţa“, – căci aceasta-şi „are limitele ei, pe cînd prostia nu“.)      Dacă prostia,-n definiţia lui G. Liiceanu (înrîurit, în parte, de Glucksman?), […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.