SOFTUL ROMÂN. Logica falacioasă

  • Recomandă articolul
„Om inteligent“, după M. Ralea (v. Scrieri din trecut, II, ESPLA, 1957, pp. 292-294), ar fi „… acela care nu confundă niciodată punctele de vedere“. Urmează nu o demonstraţie propriu-zisă, ci o amintire personală (arhicunoscută, de altminteri), ilustrînd spectaculos confuzia: „Am auzit odată două domnişoare, studente la fizică, discutînd o problemă din specialitatea lor. Discuţia era contradictorie. Una avea argumente, cealaltă nu prea. La un moment dat, cea care nu mai avea ce spune i-a zis celeilalte: – Aşa îmi trebuie, dacă stau de vorbă cu o tuberculoasă!“. Magnifică, în felul ei, riposta e una de o eficienţă care te lasă fără grai, bouche bée. Că nu ar fi un argument, şi ăsta, nu-i totuşi riguros adevărat; numai  că este unul „la personă“, un sofism de tip extra dictionem, ce, finalmente, duce la o stupidă ignorantio elenchi. Iar întrebarea ce, acum, se pune e dacă un asemenea (pseudo)argument are de-a face, el, cu logica sau, mai curînd, este de ordin psihologic, emotiv adică, şi, la rigoare, etic? Căci, nu întotdeauna din prostie, confundăm noi aceste „puncte de vedere“, dar, nu o dată, din „deşteptăciune“. Cum ne-o şi dovedesc, cu prisosinţă, ba a(d)vocaştrii, ba politicarzii, ca şi, în genere, ăi de-au […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.