SOFTUL ROMÂN. Sinestezii
- 05-02-2014
- Nr. 709
-
Şerban FOARŢĂ
- Rubrici
- 15 Comentarii
Am invocat (şi, uneori, am reprodus), în cîteva texte proprii, o plauzibilă, fie şi dacă fantezistă, sau insolită doar,„Gamme des parfums“. Iată unul dintre textele acestea (care se va fi vrut un billet doux): „Pe-o gamă zisă«des Parfums», invenţie-a unor parfumieri originari din sudul Franţei, bravi exponenţi al unui secol estetizant şi sinestezic, – tu [ai fi] re–ul ce-i succede, în amonte, aceluia din centrul claviaturii, în unison, la patru octave, cu vanilia, la trei, cu clematita, la două, cu, suav, heliotropul (cel, în horticolă premieră, oferit veştedei Leckzinska1), la una, cu viola odorata, ca şi, la iarăşi una, cu dulcea bergamotă, cum şi, la alte două, cu alba lămîiţă a nunţilor licite…RE (<resonarefibris), prefix iterativ, la revedere!“. „Gama“ aceasta (ce estrict contemporană cu aşa-zisa „audiţie colorată“, în mare vogă printre simbolişti) a apărut în longevivul hebdomadar l’Illustration (Paris, 6 iunie 1894, p. 486)şi e opera dlor Mesnard &Piesse, – acestuia din urmă aparţinîndu-i, pare-se, ideea unei corespondenţe (riguroase!) între „parfums” şi „sons” (cestuilalt, spirit practic, revenindu-i misiunea construirii unui cît mai precis „odorometru“). Se vor fi inspirat cumva cei doi maeştri parfumieri din, între alţii, Charles Baudelaire („Mon âme voltige sur les parfums, comme l’âme des autres hommes voltige sur la musique!“), […]
Vă mulţumesc mult, domnule Câmpeanu; şi sper să fiu, mereu, la înălţimea acestei prea-gentile aprecieri…
Ca abonat saptaminal (nediacritic) la acest forum, desi eminamente ‘neangajat’, votez cu credo-ul de civiliate al amfitirionului „Softului Roman”. Oaza aceasta de placere si dialog elevat, „far from the madding crowd” trebuie protejata ca o specie rara pe cale de disparitie.
Alamuri, salamuri & salamalecuri!
Daca nu-s semne dia-critice, macar auto-critice de-ar fi…Merge si fara contrabas, sunt alamuri si alaturi destule…
Iata, stimata Doamna, o parte din raspunsul promis acum o seara:
Acolo unde nu sunt semne diacritice, e foarte greu sa canti la contrabas, sa fii contrabasist, adica!
Stimată Doamnă, când am văzut că vă aflaţi pe marginea „Inscripţiei” invocate, gândul m-a dus de-a dreptul la Arghezi, flaconul căruia (scuzaţi pedanteria!) este, însă, unul „de cristal”.
Am citit-o chiar în dimineaţa în care va fi apărut, în, cred, „Luceafărul”, acum 51 de ani (!), – student fiind.
Am învăţat-o imediat pe dinafară; nici nu era, de altfel, greu, „inscripţia” având numai patru versuri: „E parcă un făcut ca nimănui/ Să nu-i miroasă murdăria lui./ Pe când, pe vrute şi nevrute,/ Parfumul altuia îi pute.”
(În paranteză fie spus: l-aş ruga pe patafizicianul, care mi-e prieten, Luca Piţu, să amintească şi catrenul ăsta, dacă mai scrie despre „Mirosul celuilalt”, adică al alterităţii!)
Aveţi dreptate, bineînţeles, în privinţa faptului că tot o politică este, „pe vrute şi nevrute”, şi… „angelicul” apolitism. Care, altminteri, este numai o… popolitică de struţ! (Îngerii din slava cerului, neutri, de-a lungul marelui război al oştilor dumnezeieşti cu hoardele lui Lucifer, avut-au să plătească scump acest apolitism tepid/călduţ.)
De ce sunt, totuşi, apolitic, dar numai acum şi-aici, în acest forum, am să vă spun peste o zi sau două…
Până atunci, vă mulţumesc.
Ziceti, dumneavoastra, domnilor, dar a nu face politica este tot un fel de politica. Si, taman cand presupuneam ca toate aromele acestea ma vor purta printr-un souk din O mie si una de nopti, m-am trezit la marginea unei „Inscriptii” pe un flacon de parfum….
Universul şi, în lumea noastră mică, viaţa: „Ah! que la Vie est quotidienne…”
cu vibrări de violet.” (Bacovia, „Nervi de primăvară”)
Domnului Serban Foarta
Referitor la Jankélévitch, am putea spune, sintestezic, ca a fost un vizionar cu… fler ori ca scientistii din viitor ii vor fi fost dat, retrospectiv/retroactiv un tuyau ( ce poate fi mai cotidian decit Universul?).
Op-ul lui G.W. Septimus Piesse (The Art of Perfumery and the Methods of Obtaining the Odours of Plants) e disponibil gratuit pe net, in facsimil. Partea “incrimina(n)ta”, Section II, are la p.24 (din eroare tipo, apare ca 42), “agravant”, o trimitere in care se se pune in lumina (ma rog) si corespondenta culoare-nota muzicala. Ni se ofera, astfel, trei etaje sinestezice. Link mai jos:
http://books.google.com.au/books?id=hG8DAAAAQAAJ&dq=G.W.%20Septimus%20Piesse%20gamut%20of%20odours&pg=PA25#v=onepage&q=gamut&f=false
\”Vă asigur că mi-ar fi uşor să fac politică….. însă nu ţin să asmut haita.\” Intzeleapta alegere. Si totusi….parca imi amintesc de o anumita letera cu andrisant ioropean din vara lui 2012 semnata printre altii de exemplare cariatide morale moldo-valahe precum Zoica \”Victor\” Petre sau Stelica Tanase. Dar, repet, intzeleapta alegere caci, parafrazandu-L, \”atzi ales partea cea buna, care nu vi se va lua\”. Frumusetzea (parfumul si poezia, y compris) va salva lumea.
Stimate domnule Daniel StPaul,
vă mulţumesc mult pentru „tabloul/graficul scării olfactophone”.
Nu diferă decât pe alocuri de „Gama parfumurilor” a lui Mesnard & Piesse. (Vă voi semnala, sumar, deosebirile într-un mesaj viitor.)
Până atunci, vă semnalez opinia lui V. Jankélévitch apropo de tonalitatea do major,- care-i aceea a cotidianităţii!
Multe mulţumiri şi pe curând.
Sinestezind, cum sa nu calci pe carari deschise de 1. precoci (neseriosi, on n’est pas sérieux quand on a dix-sept ans…) ce se exerseaza in cromatografie vocalica, in constanta/metodica provocare cu grad divers de subtilitate (Le vent chargé de bruits…A des parfums de vigne et des parfums de bière… En somme un Fleur, Romarin/Ou Lys, vive ou morte, vaut-elle/Un excrément d’oiseau marin ?) 2. spleenosi opiofili visind o tandra, periculoasa inlantuire coregrafica (Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir;/Valse mélancolique et langoureux vertige!) 3.etc. ? Si cum sa nu te minunezi ca avataruri ale odophone-ului Pisse-ian (al carui grafic l-am vazut expus inramat pe un perete intr-un mic centru de aromatherapy si masaj cu pietre) se pot auzi murmurind in spusele unui june dirijor cosmopolit ? Intr-un film documentind pregatirea/‘montarea’ brahmsianului Deutsche Requiem, Yannick Nézet-Séguin, referindu-se la Do-ul major al unei parti, spune ca a aflat de la specialisti – (radio)astronomi, astrophoni- ca, dupa ce acestia, prin ‘mijloace specifice’ au inlaturat din magma de sunet emanata de Univers toate sunetele/zgomotele parazite, improprii/nepertinente (unele, desigur, im-pertinente), a ramas , convingator si majestuos, un Do major. Ceea ce, incredintindu-ne odophone-ului, ne face sa credem ca Universul emana ‘odoarea de batrinesc Paciuli’ care, pe vremi, imbalsama bunicesti si matusesti sipete , lazi de zestre, cufere, dulapuri (ca alternativa la naftalina…) .
NB Mai jos un link spre tabloul/graficul scarii olfactophone :
http://homeopathtyler.files.wordpress.com/2013/10/odophonescale-2.jpg
Doamnă, mă bucur mult că ţineţi minte o carte-a mea, din care şi citaţi, – din urmă cu vreo 7 luştri (mai mult sau mai puţin iluştri!).
În rest, eseul meu nu e politic pentru că e… politicos (noţiuni greu compatibile, se pare, într-o lume tot mai prost crescută).
Cu toate că, dacă doriţi cu dinadinsul, puteţi, prin „crini” (!), să-l şi politizaţi…
Vă asigur că mi-ar fi uşor să fac politică, şi eu, aici, ba chiar că nu mi-ar displăcea (fie şi numai pentru faptul că aş ajunge repede vedetă :-); însă nu ţin să asmut haita.
Articolul mi-a amintit instantaneu de memorabilele Dvs. versuri serpuitoare ca esarfa Isadorei: Parfumurile unor crinoline par fumurile unor crini. O, line par fumurile unor crinoline!
Ca, probabil, orice femeie, ador parfumurile dar nu m-as fi gandit niciodata ca se poate
face o analogie intre ele si sunetele gamei muzicale.
Intr-o lume cam urat mirositoare, nu vi se pare ca sunteti usor… anacronic, adica apolitic?!