Statul de drept şi democraţia de vitrină
- 08-04-2015
- Nr. 767-768
-
Cristian PÎRVULESCU
- Editorial
- 3 Comentarii
Cît de compatibilă este democraţia cu statul de drept? Întrebarea ar putea părea unora o blasfemie, mai ales astăzi cînd termenul „stat de drept“ pare să fi devenit, cel puţin la nivelul discursului public, piatra de temelie a democraţiei. Folosită însă în abuz, pentru a explica aproape orice fapt politic, noţiunea „stat de drept“ s-a banalizat şi s-a crispat. Aşa se face că un concept ce avea iniţial o funcţie pur formală, descriind o construcţie juridică menită să încadreze puterea politică prin ierarhizarea normelor juridice în raport cu Constituţia, s-a transformat într-o viziune difuză privind respectul dreptului şi, eventual, a libertăţilor cetăţeneşti. În acest sens, echivalarea „statului de drept“ (Rechtsstaat din teoria juridică germană de la începutul secolului al XIX-lea) cu domnia legii (rule of law), în încercarea de a compatibiliza gîndirea juridică continentală cu filozofia juridică anglo-saxonă, a avut ca rezultat diluarea pînă la caricatură a conceptului iniţial. Ceea ce a cîştigat „statul de drept“ prin extinderea sferei sale de aplicare, a pierdut în claritate. În sensul acestei extinderi a conţinutului său, la noi, în România, „statul de drept“ a fost sanctificat, fiind decretat un fel de raţiune ultimă a construcţiei politice şi sociale. Echivalat cu lupta parchetelor împotriva […]
Sunt cateva lucruri fundamentale pe care le-ai afirmat. In primul rand, statul de drept nu este reprezentat in principal de justitie. Statul de drept, a carui constructie in Europa a inceput in secolele XI – XII, inseamna un sistem legislativ care sa ofere egalitate in fata legii si predictibilitate pentru cetateni (adica incadrarea politicului, cum bine spui, si a liberului arbitru) si un sistem administrativ care trebuie sa aplice legislatia.. Daca ar fi sa simplificam, acest concept este o creatie franco-germana (mai degraba germana). Justitia nu ar trebui sa aiba, intr-un stat de drept, decat rolul pompierului pe care il intrebam cum sa ne construim casa ca sa nu ia foc si il chemam sa stinga incendiul.
La fel de importanta este referirea la rolul criticii in constructia si supravietuirea oricarei democratii. Cand dna Stanciu cerea sanctiuni (administrative, a tinut sa sublinieze pentru cei care critica justitia gandul m-a dus la John Laud, arhiepiscop de Caterburry prin secolul XVII, care ii pedepsea pe critici taindu-le urechile. Opozantii au lansat pamflete in care era prezentat servind acele urechi la masa.John Gauss spunea ca un sistem care nu este supus criticilor interne si externe risca sa dezvolte valori periculoase pentru democratie.
As mai adauga ceva: separatia puterilor in stat nu trebuie sa insemne izolarea uneia fata de celelalte, inseamna controlul si limitarea lor reciproca. Din aceasta perspectiva, pretentia celor din justitie ca nimeni sa nu ii critice si nimeni sa nu ii controleze este antidemocratica.
Domnule autor,
Dacă ați fi menționat și jurisprudența CEDO care stabilește limite la libertatea de exprimare atunci când este vorba de comentariile realizate despre maniera în care este înfăptuită justiția, v-ați fi dumirit.
Dacă aveți nevoie să vă precizez această jurisprudență, vă rog să-mi spuneți.
Parca mai mult ca niciodata o multime de oameni extrem de inteligenti forteaza limitele ratiunii pentru a explica inexplicabilul: stim, vrem si putem binele -ca virtute comunitara- doar ca se alege ca efect final raul.
O schita constitutionala, in absenta clarviziunii viitorului, va trasa principiile echilibrului fortelor aflate in mars, iar restul actelor normative vor incarna criteriile fata de care guvernarea poate fi calificata.
Ei bine daca despre guvernare se afirma ca este rea (economie, invatamant, sanatate, etc) putem spune, in chip hotarat, ca asta se intampla numai intrucat constitutia si legile au fost corupte?
Daca ar fi asa, un asalt penal la adresa adresa infractorilor ar curata terenul si ar permite manifestarea efectelor dezirabile ale fenomenului „rule of law” in interesul general. Daca insa constitutia/legile au ceva congenital vicios in configuratia lor e posibil ca „rechtstaat-ul” sa aibe o problema mai complicata: chiar purificat de elementele corupte sa nu poata furniza satisfactie, cam tot la fel cum o masina cu roti patrate nu poate furniza satisfactia vitezei prin rostogolire.
Desigur se poate tarai dar cine mai vrea sa se inhame la asa ceva azi?