STIL. Renasterea italiana
- 04-07-2000
- Nr. 19
-
Viorica-Gabriela POP
- Rubrici
- 0 Comentarii
Ne continuam periplul intr-o resedinta renascentista italiana, prin vastele incaperi cu peretii acoperiti de fresce si tapiserii, cu pavimente imbracate in marmura, mozaic sau caramida si cu seminee monumentale, decorate cu rafinament. Desi incaperile italiene erau mai sumar mobilate decit cele de dincolo de Alpi, piesele de mobilier erau bine asortate interioarelor, raspunzind atit aspiratiilor estetice, cit si dorintei de confort. Atunci cind lada cassone, plasata linga perete, serveste si ca mobila de depozitare si ca mobila de sezut, adaugindu-i-se spatar si rezematori laterale, ea devine o piesa pe care italienii o desemneaza cu numele de cassapanca. Acompaniata de perne si cuverturi, cassapanca este in fapt precursorul divanelor moderne, dar in epoca putea folosi si ca pat al personalului domestic, asa cum probeaza citeva picturi. La inceput cu o decoratie frusta, discreta, cassapanca etaleaza, mai apoi, o elaborata decoratie sculpturala: spatarul primeste splendide coronamente cu armoriale de familie sau decoruri figurative, in timp ce rezematorile sint prevazute cu caneluri din ce in ce mai acuzate, dar sint si exemplare decorate cu cariatide si telamoni. Alte tipuri de mobilier de sezut sint si ele circumscrise de termeni consacrati. Cel mai utilizat scaun era sgabello, cu spatar ingust si drept, usor evazat, […]