Studiile Religioase în România – întrezărirea unei soluții
- 22-05-2013
- Nr. 674
-
Dorin DAVID
- Actualitate
- 9 Comentarii
Predarea religiei în școli a generat multe discuții în spațiul public românesc și cu toate că s-a așternut o anumită acalmie și s-a petrecut o acceptare mai mult sau mai puțin tacită, problema în sine este totuși departe de a fi rezolvată. Există cîteva cauze majore, generatoare de (posibile) conflicte și interpretări, dar există și o soluție. O să le analizăm aici în cele ce urmează. Prima cauză ține de însuși învățămîntul românesc. Care este laic, într-un stat laic. Oricît de multe și de importante ar fi bisericile ortodoxe, oricîtă „putere“ ar avea la centru Biserica Ortodoxă și oricare ar fi înțelegerea făcută cu Statul, învățămîntul este laic și trebuie să fie și să rămînă așa. Așadar la nivel structurii înseși există o schismă între ceea ce este învățământul și ceea ce se petrece în realitate în interiorul acestui sistem. A doua cauză este curiculară. Atîta timp cît se predă în școli, încă de la cel mai mic nivel, religie ortodoxă, deja avem o problemă. Nu doar pentru că nu toată lumea este ortodoxă, chit că ortodocșii sînt majoritari, sau pentru că în interiorul ortodoxismului însuși nu toți cei care se declară astfel sînt și practicanți, dar mai […]
Sunt lucruri complet diferite: parintii, (de exemplu) percep religia ca pe o disciplina formatoare, care sa-i faca „morali“ pe copii. Ce propuneti este doar „informare“, copii vor „sti“ religie. E ca si cum la matematica, in loc sa inveti sa gandesti tu insuti, ai invata biografia matematicienilor. Ar trebui sa ne decidem intai asupra a ceea ce cerem Scolii, si apoi sa decidem. Dar ar fi o alta discutie.
Bisericile crestine istorice fac deosebire intre protestanti (luterani, calvinisti in principal – anglicanii sunt mai „speciali”) si NEO-protestanti, adica SECTELE.- nu poti pune in aceeasi oala pe Luther sau Calvin cu smith jr cu deliranta „carte” a lui mormon.
Pentru cei care accepta sa vada REALITATEA: in Romania ora de religie este FACULTATIVA – parintii pot sau nu sa-si inscrie copiii la ora carei religii doresc (ortodoxa, catolica, mozaica, mahomedana etc) si pot sa-i retraga cand doresc. Deci liberul arbitru este respectat, nu e vorba de nici o indoctrinare, caci asta ar implica obligativitatea participarii la acest proces. Religie comparata (istoria religiilor) se poate face doar cu elevii care au acumulat un anumit bagaj cultural, poate in clasele XI-XII, daca programa scolara mai are loc si pentru asta.
Protestant sau reformat este acelasi lucru. Sunt trei ,,miscari,, in crestinism, protestantismul este al 3-lea. In rest ok.
Initial asa s-a spus. Ca religia va fi optionala, ca va fi o istorie a religiilor, da pe parcurs s-a constat ca-i mai ,,rentabila,, indoctrinarea.
… care au nevoie de alibiuri perfecte in refuzul oricarui contact launtric cu RELIGIA, studiul („obiectiv” si „stiintific”) al RELIGIILOR este desigur binevenit, inclusiv in scoala, ca mijloc de propagare universala a tipului de „homo irreligiosus” pe care ei il reprezinta prin intreaga lor formatie si filosofie de viata.
Autorul acestui articol, cu dubla lui experienta olandezo-helvetica, indica o directie entropica pe care spiritul vremurilor o recomanda vehement si persuasiv… in numele laicitatii si al unui irezistibil elan cognitiv!
Premisa e falsă – învăţământul nu trebuie să fie laic. Iar propunerea (relativizaţi, relativizaţi, în cele din urmă tot distrugeţi ceva) de a înlocui religia cu studii religioase contrazice premisa.
….sa dialoghezi cu anti-teistii fundamentalisti. Doar o recomandare: uitati-va cum se va prezenta in actualitatile televiziunilor internationale uriasul manif pour tous de la Paris: o mare de steaguri tricolore (fundamentalisti nationalisti, fireste) si multime de familii cu copii mici cerand apararea FAMILIEI in sensul crestin (fanatici religiosi, desigur). Daca si in Franta marelui orient sunt milioane care ies cu curaj in spatiul public e semn ca Europa are totusi un viitor. Dar televiziunile isi vor face datoria political-corecta – minimum de imagini, minimum de informatii. Numai ca creierele sunt din ce in ce mai greu de spalat.
Cand am scris eu comentariul, nu era nici un altul publicat. Acum vad ca exista unul, dinainte. Dar e pe langa. [Fireste ca se poate studia, ba chiar si literatura (fantasy? hm) se poate, si chiar se face. Problema este asadar de fapt a mintii lui miki care nu poate „asimila” concepte]. Asa ca d-le Prim Ministru, nu luati in considerare acel comentariu!
Desi de obicei sunt contra, de data asta sunt intru totul de acord! Si pt. ca nu vad comentarii, deduc ca toata lumea e de acord. Se abtine cineva? Atunci, d-le Prim Ministru Ponta, va rugam sa implementati masurile.
„Studiile Religioase în primul rînd sînt seculare și se fac din punct de vedere academic respectînd normele științifice”.
Nu știu ce să fac, să râd sau să plâng….mintea mea nu reușește să asimileze conceptul: cum poți studia ceva literatură fantasy în mod științific?