Supravieţuirea prin bişniţă
Zoltán ROSTÁS, Antonio MOMOC – Bişniţari, descurcăreţi, supravieţuitori
- 06-12-2013
- Nr. 702
-
Paul CERNAT
- MENTALITĂŢI
- 12 Comentarii
Unul dintre handicapurile istoriografiei noastre anticomuniste constă în privilegierea abordărilor ideologice privitoare la elitele culturale sau politice şi în ignorarea păturilor „beneficiare“; sau în focalizarea cvasiexclusivă pe represiunea anilor ’50 şi pe degradarea generalizată a anilor ’80, nu şi pe dezvoltarea liberalizantă a anilor ’60-’70, către care se îndreaptă, în fond, majoritatea „nostalgiilor“. Realitatea socială „medie“, a celor care s-au descurcat şi s-au adaptat e şi ea, de regulă, evitată. Perspectiva maniheistă, justiţiară şi moralizantă, dominată de opoziţia între „călăi“ şi „victime“ continuă să inhibe studierea obiectivă a unei realităţi sociale mult mai diverse şi mai amestecate, în care „pierderile“ şi „avantajele“ variază de la o perioadă la alta, de la o categorie la alta. Excepţiile de la regulă, atîtea cîte sînt, vin, în ultima vreme, dinspre ştiinţele socio-antropologice. Seria volumelor de istorii orale pe care Zoltán Rostás le-a coordonat la Editura Curtea Veche împreună cu mai tinerii săi discipoli: regretatul Sorin Stoica, Theodora-Eliza Văcărescu, Florentina Ţone şi Antonio Momoc, a ajuns la numărul zece, în zece ani de la inaugurare. Indiferent dacă e vorba de pensionari, femei simple, revoluţionari „mărunţi“ sau activişti la fel de „mărunţi“ ai PCR, de studenţi căminişti, cobai ai influenţei televiziunii, de căpşunari şi, […]
mai scriu – deshi nu cred ca o sa apara, ca-i cam ”tarzior”, badie.Adicatilea, ”sorisso”.
Nu mi-s io un ”aparator” d-al Comonismului – imi pare chiar *rau* ca asha-tzi cam ”apare”.
Am, in schimb , bre – ca, nu ne ”cunoashtem cu adevarat”, un *ascendent*: cum c-am avut da *tras* inainte de una mie &… 89.
Cum *nu au avut da tras* chiar *altzii*. Oh, nu! Nu prin pushcarii. Ca, nu aveam da gand d-a fugi da pan tzara (ca-mi vinea, rejimu’ , *desigur*, chiar chiar ca o manusha!)
Puteam *pleca*, batrane, ”scos” de mashina diplomatica a Italiei – mda, mi s-a *chiar propus*, din chiar Polonia.
Ca, aveam numa’ douajshepte di ani & mi se *propusese*. Da aveam socru cu *doi copchii* da crescut, aveam parintzii p-aproape da pensie. Ce-ai fi *facut tu*, voinicule?
Io? M-am *intors* pan tzarishoara mea chiar *draga*. Shi, pasta *doua zile* am dat ezamenu’ da ”definitivat” (in ’83). Nu, ma scuzi, nu l-am luat cu *zece*… L-am luat cu – mda, ca de-obiceiu, cu 9.40, sau asha ceva. Ca de obiceiu…
Ca atare, sa o *bine shtii*: nu mi-s un ”iute” ganditoriu.
Hm.. Da’ di ce, oare-tzi scriu io pi astea? Pai, ca sa te *dumireshti*, oleaca: cum ca *nu oricare ”iute ganditoriu” ajunje chiar diparte.*
Nu shtiu din ce categorie chiar faci parte; inca nu ma pronuntz. Dar, sa *ai grije*: ca, anume, aia mai ”iutzi da minte” nu ajung prea diparte… Tz-o spui din *chiar esperentza mea d-o veatza*.
No numa’ fain,
Nea Marin
Dragul meu,
Ti-am scris exact asa cum ai inteles, cu drag si nu cu paru’. Sa stii ca nu suna rau de
loc ce scrii de data asta, si nu-mi pare a fi contradictoriu cu ce ziceam si eu! Cu o
singura nuanta, ce-i drept importanta, pe care o voi sublinia la sfarsitul enumerarii
care urmeaza.
Ce ziceau aia de la BBC e cam adevarat, nu spera ca s-ar fi inselat, sau ca va pricepe
romanu’ „generic” mai bine ca ei; subscriu la descrierea ce-o faci acelui parlament;
subscriu la dreptul/datoria ta sa zici tot ce gandesti despre „alesii neamului” si actele
lor.
Dar, principiul continuitatii, marine draga (oi fi tu algebrist, da’ stii ce vreau sa
zic), pe asta sa nu-l uiti, te rog. Pentru ca cei de azi, care te dezgusta atat, sunt
nascuti din cei de ieri (biologic si nu numai). Aceasta observatie, pe cat de adevarata,
pe atat de necesara, nu-i nicicum si suficienta! Asta am spus si eu. Dar, plecand de la
ea, urmeaza EXPLICATIILE (nu ACUZELE, procesele) si apoi O VIZIUNE asupra viitorului. Nu cred ca nu percepi primejdia pe care o anunta un sondaj care spune ca aproape 50% dintre
conationali „considera comunismul un lucru bun pentru Romania”. Da, sa vorbim despre
prezent, dar fara sa „albim” trecutul. Pentru viitor.
sa shtii ca suntem pretini, nu conteaza (pentru mine) ca-mi scrii mai ”acid”, s-o bine shtii.
Uite ca vechii mei prieteni *s-au schimbat*. Shi, nu, chiar cum *sugerezi tu*: prietenii nu mi i-am ales per ”punga”… Shi, unii dintre ei *chiar au probleme*.
Cu sistemu’ ”comunist” care-ar fi chiar ”creat” pa shnapanii de azi: las-o, ti rog, oleaca mai moale.
Vorba aia: shnapani au fo’, shnapani sunt inca. Chiar *azi* auzii pa radio BBC cum ca *trebuie* sa-mi fie rushine de-a fi *roman*: ca, anume, Parlamentu’ ala de *cacat*, intr-o shedintza ”secreta”, vota ca *ei* sunt *de deasupra boborului inept*, ca *ei* nu pot chiar fi „agatzatzi” per chestiuni de *coruptzie*.
Vezi tu, batrane prieten di pa sarma, vezi? O, CHIAR vezi?
Uite, ca sa-nchei: io imi permit, dar, doar d-acilea pan ‘nainte – sa shtii ca pentru mine s-a chiar ”deschis”, sezonu’ (da vanatoare) – de-a imi da cu parerea despre veatza *altora*. A „gunoaielor” „alora” de ”aleshi” d-ai natziunei.
Io numa’ sper ca m-ai ‘tzeles chiar bine. Shi, io sper
ca BBC sa nu fi intzeles chiar *bine*. Shi, sper ca romanu’, daca asha-i trebshoara, s-o fi intzeles chiar mai bine.
No ghine, numa’ fain. Cum am scris: hai sa lasam oleaca trecutu’ „vesel” & sa ne uitam oleaca mai pan *aproape*, la prezentu’ asta de „cacat”!
Al tau,
Nea Marin
Cu toata simpatia ce-ti port, nea marine, vorba matale *sa ma cam scuzi*, da’ le-ai cam
balmajit de data asta.
„Pragmatismul” ce-l vezi, cu tot cu paranteza explicativa, mie imi pare mai degraba fara
„g”. Ce spui la 1) este exact ce am tot zis si eu, cu alte cuvinte, deci suntem de acord.
La 2) se intelege ca „saracii” aia de-au facut avere sunt… multi, si cu aceleasi sanse
ca si ceilalti. Asa o fi ?! Si 3) e ciudat, desi cu oarece efort as putea sa-l
interpretez acceptabil…
Te plangi ca nu mai ai prieteni ? Unde nea marine, in tara lu’ Harap Gri (ca nu-ti place
cu „alb/negru”) ?! Cand ai plecat, i-ai lasat in urma. Si, uite, din nou *sa ma cam
scuzi*, da’ prietenii mei sunt, astazi, extrem de asemanatori, din toate punctele de
vedere, cu ce erau si mai-nainte. Nici nu mor de foame, nici nu mananca seminte si, mai
ales, nu scuipa. Esti asa sigur ca i-ai ales bine ?
Dar chiar m-ai suparat cand te repezisi (tocmai tu ?!) sa zici ca asta cu „alb/negru
despre trebile trecute” e chiar …prostie ! Pai Moncher, DESPRE CE VORBIM ?! Despre
viata fiecaruia, in care (e la mintea cocosului) ca gasim frumusete, nostalgii, regrete,
impliniri si esecuri etc. etc., SAU despre sistemul comunist din Ro, si urmarile sale
firesti de azi ?! Pai imi permiteam eu sa-mi dau cu presupusul despre viata personala a
altuia ? Daca incerci sa ma iei la lamurit cu „partile albe” ale sistemului comunist (ca
sa-ti „iasa gri-ul”), apoi sa ma cam scuzi …DE TOT. Cat despre „ceatza” de care
vorbesti, imi pare ca e, ca si „eroii” care ies din ea, doar pe ochii unora care nu prea
au inteles pe ce lume se afla. Pacat!
comentariul, chiar subscriu notei de *pragmatism* (care nu-i altceva decat *conditzia lumei*) p-acilea.
Comentariile *mele* (ha, ha, culmea pleonasmului!) sunt astea:
1) cei care se pland de ce s-a-ntamplat *dupa*, sa sa *uite bine* , sa-shi aduca *bine* aminte de oamenii care ”locuiau” pan ‘nainte…
2) Shi, desigur, dar, *desigur*: asha fusesera crescutz’ *cei mai multzi*: in *saracie*. Shi, ashtia videau *filme americane*, cu mashini & cu vile *babane* &, uite: le-a fost *ushor* de-a le fi fost chiar *asta*, visu’…
3) Nu uitatzi, rogu-va, ”statistica”, adica, *numerele*. Ca, sunt putzini (dar au chiar *fost* destui) care sa *faca foamea* di dreagu’ unor *principii*.
Moa? Am mancat, in anii ’86-89, numa’ untura pa pane (de la bunicu’ de la Rasovitza, *untura*). Desigur, cafegiu fiind (Veta mea, ashishderea), dadeam meditatzii
in prostie ca sa pot plati 1400 lei p-un sfert da kila da cafea…
Mia-a placut? Nu, *nu* mi-a placut, mai ales ca, pentru vreo doi ani, proaspat venit in Timishoara, nu mi s-au dat *ratziile*, bre: adica, unt, ulei, zahar, *pane*.
Nu, n-am ”nostalgii”, neam! Numa’ *observ* o singura *treaba*: c-asha de amarat cum eram, *aveam pretini*, bre!
D-o ”sama” cu mine, care-ndurau aceleashi chestii. Azi?
Nu-i mai am. Ca, ori *indura*, chiar *acuma*, ori imi scuipa samantza pan cap, cu senina superioritate.
Sunt de *aceeashi parere cu autorul* aicea: cum ca, anume, nu e chiar cazul de-a ”videa”, de-a ”gandi”, trebile *trecute* numa’ pan alb sau pan negru (ca, ma cam scuzatzi, asta-i doar un semn d-al *prostiei*).
Shi, chiar o *sper* (io) ca sa apara *mai multzi comentatori* chiar precum autorul, care sa , cumva, ”vaza” pan ceatza *aia* din care-acuma chiar ”ies” ieroi…
No numa’ fain,
Nea Marin
Ma tem ca n-ati prea priceput de ce „m-am dedat la dl Cernat” (ca sa rimeze).
Apoi nu eram nici nervos, nici suparat, gasiti si un banc acolo, daca cititi.
Chiar imi vine sa va zic si dvs un altul, la fel de celebru si potrivit: daca
sunteti nostalgic dupa tineretea pierduta, nu-i meritul comunismului! Din asta
puteti deduce bancul…De asemenea, desi n-am citit-o, spuneam explicit ca presupun
cartea ca fiind… mai de apreciat decat comentariile dlui Cernat. Am si reprodus un
citat care mi-a placut! Cat despre „bogatia” din anii 60-70 vs. ce era dupa ’80, ia
mai reflectati putin daca o fi si vreo legatura intre cele doua (asta daca nu va place ce am scris eu). Stiu cartea lui Florescu, dar nu-mi pare deloc ca v-ar servi ca argument!
Surasuri, domnul meu, dar nu nostalgice.
Observ cu neplăcere că domnul Moroianu şi un soriso (bine ar fi dacă nu ar fi pseudonim!) se dau la dl. Cernat pe motiv că a avut opinii cam de necunoscător asupra comunismului, nu l-a simţit pe pielea lui, era prea tânăr!
Stimaţi supăraţi şi nervoşi şi eu regret anii 65-75!!!!
Eram tânăr student şi absolvent apoi, dar mă durea-n bască de sistem, chiar dacă securiştii încercau să-mi amintească unde trăiesc.
Iar sociologii Rostas şi Momoc fac un lucru extraordinar, încearcă să înţelegă cum funcţiona România sub comunism inclusiv în zona asta ilegală, acomodantă, de „procurori” de bunuri.
Da, are dreptat Cernat citându-i pe autori!
În perioada anilor 65 – 75 găseai Kent la liber, după ’80 era valută!
În anii ăia de după ’64 găseai mâncare şi bunătăţi, chiar icre negre, după 80 nu se găseau decât cozi animalice la „adidaşi”.
Iar bişniţarii erau parte a sistemului, unii cuplaţi
cu securiştii, în special arabii, care după 89 au devenit primii capitalişti români., foştii securişti şi arabi reşapaţi.
Gheorghe Florescu în „memoriile unui cafegiu” dezvăluie o parte din sistemul din comerţ, unde tipi ca el erau prinţi!
Domnule Cernat,
Eu nu v-am cerut sa adoptati perspectiva moralizatoare (pe care in treacat fie vorba, prin derapajele actuale nu faceti decat s-o revitalizati, demonstrandu-i, prin reducere la absurd, legitimitatea care incepuse sa se cam prafuiasca).
V-am sugerat doar sa nu aruncati si copilul odata cu
apa, insinuand ca diversii PROFITORI ai comunismului („bisnitari, descurcareti si supravietuitori”, pentru a va cita) pot fi pusi in balanta cu VICTIMELE acestuia, care nu sunt doar victimele represiunii propriu zise, ci se identifica pur si simplu cu poporul roman, tinut in captivitate timp de patru decenii si jumatate.
Si sa va cereti scuze pentru neadevarurile debitate la adresa lui Constantin Noica (si incidental a lui Gabriel Andreescu, pe care-l amestecati prin frauda la povestea
„dosarului de informator”, care se dovedeste ca nu era
un lapsus calami, ci o intoxicare cu buna stiinta.)
Daca-mi transmiteti, implicit, ca „tacerea e de aur”, va raspund, explicit, ca „mai bine mai tarziu decat deloc”! Mai ales ca problema dvs s-a agravat:
Dupa ce dl Moroianu va remarca cinismul/amoralitatea, singura scuza decenta v-ar fi ramas „pragmatismul”… De a carui lipsa va acuz, cu temei.
Plecati de la citatul de mai jos ca sa vedeti just (si nu cum scrieti dvs si altii care va sunt dragi) modul in care societatea romaneasca de azi este urmarea fireasca a celei de ieri. Citatul, pe care l-ati reprodus, contine replica tatalui Floricai Ispas:
«Păi, cine o să vă conducă? Burghezia proletară? O să fie vai de capul vostru, că ăştia nu au ruşine, nu au bun-simţ, nu au scrupule, nu au nimic de om.»
Acesta rezuma, impecabil, principiul fundamental al continuitatii istoriei (incercam, in numarul trecut, sa-l explic unui coleg de-al dvs; cu acelasi succes, pare-se): ceea ce se intampla astazi este consecinta celor intamplate ieri si cauza celor care se vor intampla maine. Asta apropo de „stanga/dreapta comunista” astazi, in Ro; cum ati priceput, desigur.
Dl Liiceanu n-a inteles, poate, ca daca vrei sa-i faci pe oameni sa se pocaiasca, trebuie sa te lasi rastignit pentru ei. Si nici atunci nu-i garantat… Altii n-au inteles inca multe alte lucruri*.
E mult mai la-ndemana noastra sa spunem celor care nu stiu, cat mai exact, cum s-au intamplat lucrurile, care este explicatia lor rationala; si, fara a anatemiza pe nimeni, fara promisiuni desarte, printr-un efort comun acceptat, sa le dam posibilitatea de a merge inainte, spre un viitor asumat responsabil.**
*E ca-n bancul, celebru la timpul sau: „Aveti carne ?” „Domnu’, aici n-avem unt; vizavi n-au carne!”.
** Din ’45 pana in ’89, tatal meu obisnuia sa raspunda prietenilor care il intrebau „Ce mai faci?”, astfel: „Cum stii: mai rau ca ieri si mai bine ca maine.” Singurul lucru care conteaza este sa putem afirma, dupa ’89, mereu, contrariul. Posibilitatea exista, dar e greu la deal, trebuie sa impingi; IN SUS!
Am pretentia ca macar in studiile de istorie sociala a epocii comuniste, perspectiva de lucru sa fie, pe cit posibil, \”nonjustitiara si nonmoralizanta\”. E loc destul in memorialistica si in eseurile angajate pentru perspectiva contrarie, de care am avut si avem parte din plin in ultimele decenii (am pus si eu umarul, cindva). Departe de mine minimalizarea raului totalitar si a suferintei victimelor acestuia. Ma derajeaza insa cind vad ca, in numele unei justitii morale din oficiu, sint ocultate sistematic si minimalizate propagandistic experiente de viata si categorii umane care ar merita alta intelegere si alt tratament decit scuipatul dispretuitor din loja al moralistilor profesionisti din oficiu. Cei care vor sa-si edifice cariera exploatind, profitabil, retorica eticista a condamnarii, n-au decit s-o faca, le urez succesuri maxime, dar sa nu le bage pumnul in gura celor care s-au saturat de ea.
Exista destule filme si carti de serie pentru amatorii de naratiuni eroice \”educative\” si cu happy end, pe tema \”ieri intuneric, azi lumina\”.
Hotărât lucru, dl Paul Cernat face parte din categoria acelor oameni “mobili şi activi”, decişi să-şi joace cartea cartea unei perspective “nonjustiţiare şi nonmoralizante” asupra trecutului şi implicit asupra viitorului: este o perspectivă programatic amorală, care în loc să se limiteze la a consemna inconvenientele reale ale retoricii anticomuniste, aruncă odată cu apa şi copilul din copaie – ajungând să-i invoce pe aşa-zişii beneficiari ai sistemului, nimeni alţii decât “bişniţarii, descurcăreţii şi supravieţuitorii din regimul ceauşist”, dar uitând că pe lângă victimele represiunii fizice (explicit opuse acestor “beneficiari”) au mai existat şi milionele de neprivilegiaţi osândiţi, pe lângă mizeria cotidiană, la decenii de vegetare în subteranele minciunii şi propagandei. Deoarece viaţa spirituală înseamnă pentru domnul Cernat “supravieţuire prin cultură”, deci “elite”, deci “privilegii”, înjosirea, persecutarea şi schilodirea SPIRITUALĂ inerente comunismului real, bezna, degradarea şi umilinţele de fiecare zi impuse slujitorilor şcolii, ravagiile Cântării României şi ale proslăvirii Conducătorului, compromiterea (până în ziua de azi) a patriotismului ca reacţie la excesele ideologiei naţional-comuniste – toate acestea devin pentru d-sa fenomene marginale, pe care excesele retoricii anticomuniste le aruncă pur şi simplu în domeniul non-existenţei…
Frumoasă evoluţie şi încurajantă perspective de “antropologie culturală”!
PS Să ne mai mire persistarea în neadevărul etichetării lui Constatntin Noica drept “informator al securităţii”, sub alibiul invocării lucrării lui Gabriel Andreescu, care NU foloseşte nicăieri acest termen infamant despre maestrul celor pe care vrea să-i combată? Din perspectiva “nonjustiţiară şi nonmoralizantă” asupra trecutului, această modestă denaturare a faptelor demult elucidate apare efectiv ca inofensivă şi APROAPE amuzantă…
Stimate domnule Paul Cernat,
Nu faceti un serviciu profesiunii de critic literar, scriind astfel. Apare o carte pe
care, desi n-am citit-o, o presupun autentica, utila, un fel de radiografie a societatii
comuniste romanesti. Si veniti domnia voastra, dl. „doctor” in stiinta interpretarii, si
puneti diagnosticul bietului bolnav. Care are toate sansele sa moara, nu din cauza
radiografiei, cat din cauza tratamentului care rezulta din interpretarea doctorului…
Planurile descrise, ca si cele analizate, sunt multiple:
Se vorbeste, implicit sau explicit, despre sistem, despre omenesc, despre supravietuire,
despre contingenta, despre specific national etc. Ma limitez, ca sa nu lungesc vorba
excesiv, la trei idei esentiale:
1. Legea si morala. De la Moise incoace, cele doua au fost impreuna. Prima caracteristica
a regimului comunist a fost anularea, prin teroare si arbitrar, a legalitatii. Iar
consecinta, in timp, a fost disparitia moralitatii. Biserica, menita sa compenseze
situatia, a fost-intr-o coplesitoare masura-anihilata, atat prin exterminarea unor membri
ai sai, cat si prin cooptarea in sistem a majoritatii supravietuitorilor. Educatia „prin
munca si pentru munca” a desavarsit lucrarea.
2. Dupa anihilarea structurii morale si a legalitatii, cum s-a petrecut supravietuirea
(in orase, unde procurarea hranei ajunsese o problema) ? Prin contingenta, adica prin
colaborarea la o serie de „ilegalitati”, menite, in ultima instanta sa asigure existenta
zilnica; in vreme ce, la tara, furtul de la „colectiv” era sport national.
Numai cine n-a stat in viata lui la coada ca sa duca ceva copiilor de mancare, poate sa
numeasca cele care se intamplau „solidaritate” ! Si, va rog, un pic de decenta-mai incet
cu „frigiderele pline”.
3. Despre economia Romaniei comuniste. Cum puteti, stimate domn, sa vorbiti asa, ca sa va
aflati in treaba, despre „libertatea liberalizanta a anilor 60-70” si despre „degradarea
generalizata de dupa ’80”, fara sa observati ca prima se datora afluxului de BANI LUATI
CU IMPRUMUT DIN OCCIDENT, in vreme ce partea cealalta vorbeste despre CUM E CAND
TREBUIE SA-I MAI SI DAI INAPOI, mai ales cand i-ai folosit prost! Oare nu va dati seama
despre asemanarea cu prezentul ? Cand, deh, „democratia/solidaritatea” i-a umplut de indignare
pe „unii” atunci cand s-a incercat sa se evite repetarea ciclului nenorocit!
De ce, atunci cand spuneti ceva, simtiti nevoia sa aratati mereu cu degetul, catre
„altii”, cu care polemizati ? Nu puteti sa fiti convingator si fara asta ? Ce om intreg la
cap crede ca societatea era formata-stricto sensu-din „calai si victime” ?! Si ce om
decent nu recunoaste ca existau, si unii, si altii ? Cineva care este foarte sensibil la
punctul 1. de mai sus, va pune accentul pe absenta moralitatii. Un altul va vorbi despre
contingenta, despre complicitatea care ne-a legat si care ne-a adus aici. Nuantand
variile grade de imoralitate, ca si justificarile cu care oamenii si-au continuat,
fiecare, drumul. In mod cert, victime ale sistemului am fost toti; pana si Ceausescu, pe
care cei din imediata vecinatate l-au impins in delirul care l-a dus la moarte. Si atatia
altii, care au cedat unor santaje pe care nu le putem judeca. In sfarsit, un om pragmatic
si cu inclinatie spre explicatii economice, va accentua punctul 3.
Ce va reprosez, in mod esential:
Faptul ca „analiza” dvs nu da NIMIC pozitiv, astazi. Pledoaria (da, vorbesc de pledoarie,
nu de acte de acuzare!), singura rationala, este educatia catre restabilirea legalitatii
si, cu ea a moralei (minime, de zi cu zi). De taiere a legaturilor de „contingenta”
(devenite mafiote, caci nu mai sunt destinate supravietuirii, ci subjugarii intregii
activitati politice/economice). De manifestare a adevaratei solidaritati, pentru un
interes comun, just. Analiza economica lucida, in care oamenii trebuie sa vada spectrul
apocalipsei unor „ani ’80”, in varianta asa zis capitalista, si, ATENTIE, cu
posibilitatea PIERDERII sansei democratice. Pentru ca nu mai exista sistemul represiv
care sa asigure ordinea sociala in conditii de degradare necontrolata a nivelului de
trai.
PS „O carte captivantă, ale căror „felii de viaţă“ pot constitui, oricînd, alternative
memorialistice de lectură la proza, de multe ori searbădă sau contrafăcută, despre
societatea românească a acelor ani, dar şi ca alternative brute la istoria „mare“,
ideologizată şi instrumentalizată ca discurs de putere.”
Bunule domn, in numarul trecut v-am zis cum e cu „…calitatea de „informator” AL lui C.
Noica…”, iar acum recidivati cu „O carte captivantă, ale CAROR „felii de viaţă“…”.
Iar fraza citata mai sus mai are si un „CA”-cam (sic!) in plus. Macar forma s-o salvati,
ca-continutul…