T-SHIRT. Ceapa. Despre stoarcerea lui Brâncuşi

Scurt manual al confuziilor politice

  • Recomandă articolul
„[…] În aprilie 1991, noul regim politic instalat la București l-a ales pe Brâncuşi pentru a lumina designul monedei naționale, și a comisionat acest proiect unui grafician specializat în portrete oficiale încă din perioada comunismului. Rezultatul a fost bancnota de 500 lei. În decembrie 1992, în urma unui diferend pecuniar între autor și Banca Națio­nală, aceasta din urmă a comisionat unui autor diferit o altă versiune a aceleiași denominații, tot cu Brâncuşi pe copertă. Diferența esențială între cele două versiuni e de ordin cromatic: prima avea o dominantă maronie, a doua una albăstrie. Ambele triste. Ambele au rămas în circulație. Ver­siunea maronie va fi retrasă treptat, pînă la sfîrșitul lui 1995. Nebunia hermeneutică Producția lui Brâncuşi face parte din strategiile sale de design comportamental, și poate fi înțeleasă mai bine în acest context. Astfel, orice fenomene de respingere sînt absorbite prin funcție și absolvite prin consum. Brâncuși a înțeles pasiunea pe care oamenii o au pentru propria lor imagine – de aceea a lustruit suprafețe pînă cînd acestea au devenit oglinzi deformatoare ce dădeau reflec­ții caraghioase ale privitorilor. El a lucrat și cu nevoia atavică a oamenilor de a-și revizita copilăria – drept care le-a oferit animale drăgălașe simplificate cu […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12885 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }