T-Shirt. Chinocefalia

Tehnici ale spiritualului în secolul 21

  • Recomandă articolul
Pe peretele sudic din naosul Bisericii Sf. Nicolae vechi, Starchiojd, se află imaginea, greu citibilă, a unui bărbat în tunică militară, cu cap de cîine. Cercul din jurul creștetului îl indică a fi un sfînt. Ruptura cu convenția reprezentărilor din jur este cu atît mai brutală, cu cît o afli într-un loc uitat de lume, greu de presupus a adăposti erezii și legături neortodoxe cu lumea spiritului. Explicația este aparent banală – e vorba despre o reprezentare, destul de comună în sudul României, a Sfîntului Christofor. Totuși, rămîne surprinzătoare această deviere de la canonul altfel atît de rigid al picturii de rit bizantin. Zoomorfis­mul nu e o dimensiune importantă a creștinătății răsăritene, care, cu excepția mielului cristic și a calului Sfîntului Gheorghe, nu folosește decît rarisim alte vietăți decît omul în reprezentările sale (mai apar cămila pildei cu acul sau cohorta animalelor care intră sau ies disciplinat în/din Arca lui Noe). Cu atît mai neobișnuită este această reprezentare a unei figuri sacre printr-un sincretism morfologic între om și cîine – cel din urmă, o ființă irelevantă pentru creștinătate și percepută în mod notoriu ca impură de către mentalitatea populară. Explicația chinocefaliei lui Christofor este neclară. Există referiri la triburi și […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12885 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }