T-Shirt. Chinocefalia
Tehnici ale spiritualului în secolul 21
- 11-08-2017
- Nr. 884
-
Călin DAN
- Rubrici
- 1 Comentarii
Pe peretele sudic din naosul Bisericii Sf. Nicolae vechi, Starchiojd, se află imaginea, greu citibilă, a unui bărbat în tunică militară, cu cap de cîine. Cercul din jurul creștetului îl indică a fi un sfînt. Ruptura cu convenția reprezentărilor din jur este cu atît mai brutală, cu cît o afli într-un loc uitat de lume, greu de presupus a adăposti erezii și legături neortodoxe cu lumea spiritului. Explicația este aparent banală – e vorba despre o reprezentare, destul de comună în sudul României, a Sfîntului Christofor. Totuși, rămîne surprinzătoare această deviere de la canonul altfel atît de rigid al picturii de rit bizantin. Zoomorfismul nu e o dimensiune importantă a creștinătății răsăritene, care, cu excepția mielului cristic și a calului Sfîntului Gheorghe, nu folosește decît rarisim alte vietăți decît omul în reprezentările sale (mai apar cămila pildei cu acul sau cohorta animalelor care intră sau ies disciplinat în/din Arca lui Noe). Cu atît mai neobișnuită este această reprezentare a unei figuri sacre printr-un sincretism morfologic între om și cîine – cel din urmă, o ființă irelevantă pentru creștinătate și percepută în mod notoriu ca impură de către mentalitatea populară. Explicația chinocefaliei lui Christofor este neclară. Există referiri la triburi și […]
În ce privește dimensiunea zoomorfă a creștinismului ar mai putea fi adaugate și celelalte trei ipostaze zoomorfe auxiliare evangheliștilor: vulturul, taurul și leul. Ca să nu mai vorbim de alte vietăți care sunt menționate în Biblie (atât în Noul cât și în Vechiul Testament).
O reprezentare la fel de interesantă și, cred, puțin vizitată, a Sfântului cu cap de câine este în biserica din Călinești, județul Prahova (o bijuterie arhitecturală), pe care am văzut-o și care m-a fascinat.
http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-adormirea-maicii-domnului-calinesti-143473.html)