T-Shirt. Contaminarea (V)

Tehnici ale spiritualului în secolul 21

  • Recomandă articolul
Contaminarea se poate produce prin atingere directă. Acest lucru nu e evident pentru cine așteaptă de la relația cu spiritualul o ieșire din starea cotidiană, ceva abstract, eteric, o desprindere de zona contactului material, încărcată cu ambiguități senzoriale. Catedrala Sfîntului Mormînt din Ierusalim e o antologie labirintică a contaminării. Atingerile multiple pe care cultura Mediteranei le-a acumulat mai mult sau mai puțin spontan în toate manifestările sale perimetrale, din Dalmația în Sicilia, din Dobrogea în sudul Franței, din Maghreb în Asia Mică, capătă aici valențe de dogmă. Totul este în atingere directă cu totul. Mormîntul lui Adam este recipientul simbolic din care crește tulpina crucii pe care e pedepsit Iisus, la cîțiva pași mai departe e locul flagelării marcat de celebrul pilastru unde Christos a fost pus în lanțuri, mai faci cîțiva pași pînă la piatra pe care trupul lui a fost îngrijit în vederea depunerii în mormînt și tot acolo, aproape, e ediculul care ascunde piatra tombală. Demonstrația coerenței vetero-nou-testamentare e naivă, parcursul are ceva demonstrativ și vetust, de muzeu provincial, cu vitrine greoaie luminate stîngaci și cu zone de densitate semantică ce stîrnesc confuzie. Ghemuirea și cățărarea mi se par două momente mai aproape de vocabularul christic cu […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12888 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }