T-SHIRT. Dezmembrarea
Tehnici ale spiritualului în arta secolului al XXI-lea
- 18-06-2015
- Nr. 777
-
Călin DAN
- Rubrici
- 2 Comentarii
În expunerea permanentă a Muzeului Naţional de Artă al României se află o piesă a cărei semnificaţie mi se relevă abia acum, la peste trei decenii de cînd treceam pe lîngă ea nepăsător aproape zilnic, în mişcările mele de angajat al instituţiei. Este un caftan care a aparţinut lui Neagoe Basarab şi a cărui istorie este un compendiu de migraţie culturală: domnitorul l-a primit de la sultan, ca semn al învestiturii sale (1512), donîndu-l apoi mănăstirii Bistriţa (1514), unde a fost tăiat în bucăţi şi reciclat ca acoperămînt pentru mormîntul Sfîntului Grigorie Decapolitul. În această stare l-a găsit pe la 1860 Alexandru Odobescu, această fascinantă figură de intelectual cosmopolit, uitat astăzi, probabil într-una din peregrinările sale de ministru al monumentelor. Recuperată din inventarul mănăstirii, bucata de catifea albastră cu motive vegetal-geometrice din argint aurit a fost readusă la forma iniţială, de veşmînt printr-o restaurare laborioasă, care a durat din 1960 pînă în 1966. Azi, ochiul exersat poate face analogii între cromatica, desenul şi tăietura piesei şi minuţioasele descrieri vestimentare din pictura unui Bennozzo Gozzoli, Boticelli, sau a fraţilor Pollaiuolo. Pe bună dreptate, mai cu seamă că aceştia, şi alţi congeneri ai lor din quattrocento-ul florentin, produceau desene pentru manufacturile de […]
de ce, in primul rind, „figura de intelectual cosmopolit”?
penca n-a zăbovit prin occident (putind s-o faca) ,penca a scris, apoi, despre un mihnea voda, ca si despre o doamna chiajna, penca a descris maiestru baraganul?…
de ce, pentru un calin dan si viceversa, cosmopolit = „fascinant”?
nu-s pentru neaosism, dar nici pentru, hodoronc-tronc,
cosmopolitism.
„…Veşmîntul lui Neagoe Basarab: un produs de lux creat de Florenţa pentru comerţul internaţional, după un model bizantin preluat de către curtea otomană, devine obiect de negociere a puterii între Istanbul şi Valahia, pentru ca în final să fie desfăcut în bucăţi, distrus şi resuscitat ca învelitoare de mormînt.” 1. Un caftan primit de domn de la sultan nu era „obiect de negociere”, ci „recunoastere ca domnitor de catre Poarta”, un cadou asadar, foarte pretios. 2. Numai ca domnitorul nostru, Neagoe, care avea o relatie speciala cu manastirea Bistrita a familieie sale (Craiovestii) unde erau adapostite moastele Sf. Grigorie Decapolitul inca din 1496 sau 1497 – cumparate cu bani foarte grei dealtfel – si care domnitor era extrem de credincios, a desfacut haina imperiala pagana si a transformat-o nu in „invelitoare de mormant”, ci in „acoperamant” sau „vesmant” al unor moaste ortodoxe, dezlegand / exorcizand orice atingere pagana de pe acea haina frumoasa, pe care banuiesc ca Neagoe a purtat-o doar de ochii solului turc – daca o fi purtat-o vreodata. Exista in istoria romanilor niste subtilitati foarte interesante, care scapa unui profan, obisnuit cu diverse clisee seculariste.