T-SHIRT. În-scenarea (III)
Tehnici ale spiritualului în arta secolului 21
- 18-09-2015
- Nr. 790
-
Călin DAN
- Rubrici
- 0 Comentarii
E momentul să facem o oprire scurtă la un alt text seminal de la mijlocul deceniului al optulea, Note on the Index de Rosalind Krauss (1977). Textul a făcut şcoală atît în Statele Unite, cît şi în Franţa, unde a fost îmbrăţişat de filozofi, teoreticieni ai imaginii şi critici din jurul revistelor Tel Quel,Artpress şi Macula. E complicat de explicat aici importanţa argumentelor lui Krauss, tributare momentului cultural în care ele sînt dezvoltate şi, în plus, sistemului de referinţă, care este istoria artei, nu a fotografiei. Rămîne însă fascinant felul cum, după apariţia eseului lui Krauss, termenul de indexicalitate migrează în istoria şi teoria fotografiei, probabil sub impulsul şcolii semiotice franceze (Barthes, în Chambre claire; Philippe Dubois, în L’Acte photographique, recurg la textul lui Krauss). Punînd însă argumentele despre indexicalitatea imaginii fotografice în perspectiva deschisă de Coleman şi în contextul postmodernităţii fotografiei de critică socială (Sekula, Lockhard, Jeff Wall etc.), e greu să mai accepţi astăzi fără rezerve argumentele Rosalindei Krauss. La asta contribuie şi sursa terminologiei – textul lui Peirce despre valoarea indexicală a imaginii nefiind un exemplu de claritate. Ce este indexicalitatea? O trimitere directă a imaginii la o realitate referenţială, la o realitate „reală“ (pură), ca în […]