T-SHIRT. Morve à Venise

  • Recomandă articolul
Primul şoc al lui Karl Marx la Veneţia a venit din sectorul transportului maritim urban; un bilet valid o oră costă 7 euro, mai mult decît salariul mediu într-o bună parte a economiei globale. Acelaşi bilet revine la 1,30 pentru indigeni, apropiind nivelul de aspiraţie al veneţienilor cu cel de subzistenţă dintr-o economie autarhică. Tiens (şi-a spus marele gînditor), prăpastia dintre colonizaţi şi colonizatori s-a închis, şi devine tot mai dificil să lucrezi cu aceste categorii altfel decît prin fluidizarea conceptelor. Înghesuit pe puntea unui vaporetto, între grupuri compacte şi multilingvistice împingînd valize cu roţi, Karl îşi continuă meditaţiile: dacă Veneţia e un oraş care se depopulează, fiind acum la un prag de 40.000 de locuitori, cei 100.000 de turişti care calcă apa anual aici sînt o forţă de invazie redutabilă. Ar fi ei colonizatorii temporari ai Serenissimei? Sau mai degrabă colonizaţii invadaţi de forţa subtilă a unei ocupaţii psihologice, care îi absoarbe într-un maelstrom de activităţi ruinătoare financiar? În mod sigur, biletul de vapor este un indicator strategic, traducînd aversiunea localnicilor (colonizaţii colonizatori) faţă de turiştii invadatori (colonizatorii colonizaţi) într-o segregare a preţurilor, dublată de creşterea demonstrativă a disparităţii acestora.   Se nasc astfel noi clase sociale antagonice, angajate […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }