T-SHIRT. Răsucirea

Tehnici ale spiritualului în arta secolului 21

  • Recomandă articolul
1. Fontana Maggiore din piaţa centrală, opera fraţilor Nicola şi Giovanni Pisano, din 1277-1278, o dublă incintă de marmură, în tonuri calde, urcată pe un soclu cu cîteva trepte abrupte şi înconjurată de un grilaj rebarbativ, menit să protejeze delicatele reliefuri de spinările amorezilor care stau acolo toată ziua, îmbrăţişaţi şi mîncînd îngheţată; 2. Oratorio di San Bernardino, cu o faţadă policromă, sculptată de Agostino di Duccio (1457-1461), răsărind neaşteptat la marginea unei peluze, lîngă zidurile medievale ale oraşului, unde grupuri de tineri stau tolăniţi nonşalant, printre ogari care aleargă frenetic după şobolanii ţîşnind de sub fundaţiile bisericii. Spaţiul public animat de fîntînă este acelaşi, în datele lui esenţiale, din secolul al XXIII-lea, iar generozitatea sa convivială funcţionează impecabil pînă astăzi – în ciuda eforturilor de prezervare, prin grilaje, şi de comercializare prin buticuri limitrofe. Cele 25 de reliefuri reprezintă Universul în aspectele sale esenţiale: zodiile, calendarul muncilor sezoniere, scene biblice, scene creatoare de identitate din istoria Romei.   Practic, padovanii şi cei care-i vizitează fac azi ceea ce făceau şi acum opt secole – se raportează (inconştient) la fîntînă ca text apotropaic, instrument de protecţie diurnă, formă emanînd o energie protectoare, în pofida obscurizării simbolice aduse de ignoranţa prezentului […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }