T-SHIRT. Ura. Scurt manual al confuziilor politice

  • Recomandă articolul
Acum 20 de ani a apărut Ura. La Haine, cum a ajuns să fie cunoscut inclusiv în lumea anglo-saxonă acest film unic (şi singurul cu adevărat important din creaţia lui Mathieu Kassovitz), este epitaful unei succesiuni de generaţii care au crezut în acţiune socială şi în protestul politic direct, în stradă, la catedră, în cultură. La Haine a apărut pe fondul revoltelor anarhice ale anilor ’90 din suburbiile marilor oraşe franceze, cînd frustrările acumulate de o populaţie izolată economic, social, cultural explodau în confruntări violente cu poliţia şi în acte de vandalism, în special incendierea automobilelor din zonă. Kassovitz însuşi a avut o adolescenţă complicată, participînd la manifestaţii şi lupte de stradă, în pofida apartenenţei la un mediu cultural şi economic al elitelor (tatăl, Peter, scenarist şi regizor de film; mama, Chantal Rémy, mounteusă şi scenarist). Mathieu Kassovitz aparţine acelei categorii pe care aş numi-o gauche-caviar par naissance, înduioşătoare prin inocenţa adolescentină cu care respinge/ignoră/exploatează  privilegiile de naştere, făcînd din paricidul ritual mai puţin o chestie oedipiană şi mai degrabă o chestiune de morală socială.  Tensiunea filmului este evident una de ordin personal, Kassovitz (co-scenarist, regizor şi co-editor) scriind cu acest film cronica unei tipologii a violenţei urbane pe care […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12890 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }