TANDEM. Aversul şi reversul
- 07-08-2015
- Nr. 784
-
Şerban FOARŢĂ
- Rubrici
- 3 Comentarii
Aversul şi reversul „…un hedonist, narcisic nombrilism, mai mult sau mai puţin ţinut în frîu de cîte o licărire de conştiinţă, ce face şi ea cît poate şi cînd poate…“ Tudor BANUŞ, Eu şi Supraeu Dacă,-n oglindă, Riga-Soare uita-s-ar, ar orbi pe loc?… I-o fi în gînd zeiţei, oare, ce,-altminteri, pare-ocrotitoare, să-i smulgă faşa de pe ochi? Sau, dedesubtu-i, se ascunde faimosu-i geamăn: prizonier fără hermină, bucle, funde, – incognito, prin ocne-afunde, în chipul unei măşti de fier? Deasupra regelui din cadră, e mîna Tatălui ceresc, ce,-aşijderi statuei de piatră, ţine făptura egolatră mai jos, la locul ei firesc. Pe cînd oglinda pare mută, la rîndu-i, ca un biet compars, – vădind un scris dintr-altă sută, cu literă necunoscută, „în fund ursuz, de zahăr ars“.
cum litera ne este cunoscută și chemarea este mai mult decît ispită, pe aste vremuri (în)ciudate pentru noi, ne amintim că prea mult ne-am privit într-o oglindă mută, așa că ne grăbim pentru că acum începe ultima repetiție cu lumini, decoruri și pișcoturi muiate-n vin de Monsemvasia, facem uitat biletul numai dus, fără întors Havana-Paris și îi șoptim unui icognito prieten ”mai rămîn o zi, pentru mine e o ocazie unică”
și nu-i un scris din altă sută, căci: < per secolo si lughi furo i popoli cotanto idiotri ch'anche i propi tesor gl'erano ignori>
Nu ca m-ar intriga peste masura, dar , citusi de putin, cind privesti, cu nasul (legat la ochi fiind,, o imagine barbiliana, (poate ca) te mai si miri ca artistul te nimbeaza treimic sub o mina divina („divina”) ce da, cromatic, impresia ca e tatuata…
Vine o vreme in care prinde a se se aciua in suflet o taraganata monodie: cea a banuielii, a regretului ca reintilniri cu momente aducatoare de bucurii (oameni, lecturi, privelisti, muzici) nu se vor mai arata, ori a grauntelui de trista intuitie (pre-stiintsa, ce-o mai fi) ca viitorul, cit mai este, e tot mai sarac in a darui asemenea momente. Si-apoi, paf! ti se ofera, pe neasteptatelea, cum e mai sus, invitatie la un picnic (intelectual, fireste) ca in Concierto barroco, prilej de convivialitate a unor instante specularist/abymiste din toate vremile si de toate virstele (de la Narcis si Castalia la Dällenbach, neuitindu-i pe gli imputati (ah, ce-mi place cuvintul asta, de cind cu La più bella serata della mia vita !) vizibil implicati in “crima” de mai sus: T. Banus, S. Foarta, I. Barbu, E.A. Poe, Wilde, de ce nu? precum si sumedenie de alti miroristi mimetici ori deformanti. Un regal! In tot cazul, nu se poate sa nu te amuze copios ludicul cu aroma de crème brûlée, cit se poate de avenit cind referinta e Ion Barbu, caci domnia sa te poate poate face a suspecta un (a)fund in cauza, de la mare, meduzele cind plimba, la autofictiunea bovaresca din fiacrul berlinez. Gratitudine pentru neasteptatul excurs sinestezic.