TANDEM. Motet (musique baroque/ muzică barocă)
- 26-09-2014
- Nr. 741
-
Tudor BANUŞ
- Rubrici
- 14 Comentarii
Motet (musique baroque/muzică barocă) I La beauté d’un motet ignoré ou illustre et d’abordre* graphyque : le losange des notes (comme les franges d’un grand lustre), l’ange étrange qui sanglote, ayant l’air de sourire, le violon séraphique entre ses bras sans manches, le cerf et ses branches avec, entre, la lyre qui accompagne le délire, qui la gagne, de la flore: les très larges corolles dont le rôle est, en marges, d’embellir la beauté musicale du motet. –––––––– * D’abord + d’ordre = d’abordre. II Să nù zici că desemnul unei muzici inaudibile acum, al unei încă prea-insonore partituri, nu este cum o vegetaţie-adîncă aidoma unei păduri, în care coarnele magnificului cerb răsfrînt în albii de pîraie reci, devin, în codru, cadrul lirei orfice şi cel mai nobil herb al stirpei zoomorfice, pe lîngă albii colţi ai elefantului – ce traversînd, pe vremuri, Alpii, ne va fi dat goarna,-n dar, a olifantului din scump ivoriu. – Deci (sau aşadar), desemnul de mai sus are menirea să-i aloce o frumuseţe-n plus muzicii capelelor baroce, – o altă frumuseţe, une beauté graphyque au vieux et saint motet.
Observ abia acum ce noimă va fi avut întrebare Dvs apropo de I, 4.
E vorba, da, de „une coquille” (pe care o remarc abia acum): EST, nu ET, – verb, nu conjuncţie!
Regret că nu am fost mai vigilent…
Stimate domnule StPaul,
vă mulţumesc mult pentru linkuri (toate trei, „funcţionale”).
De răspuns mai în amănunt, vă răspund în numărul proxim, – acesta fiind pe cale de înlocuire.
Pe curând!
domnului Serban Foarta
Sa inteleg din reactia dv. ca , pour une fois, accesul la site-uri nu a fost ingradit, cum ma temeam? Har Domnului! Ma bucur daca fu astfel.
Si o curiozitate: in al 4-lea vers din (I) il y a ou non une coquille (conj. vs vb)? Ma incearca semantica…
Papagaleşul barocului : – )
Dar, atenţie, rococoul se mai cheamă şi „le style rocaille”.
Et alors, adieux… Coco!
…..ro-coco-ul mie imi sugereaza papagalul barocului. Fermecator dar imitator papagalicesc pana la urma.
Adevărul este, cred, la mijloc: BAROCOCO.
ÎNCÂNTĂTOR / ÎN-CÂNTĂTOR !
La beauté/d’un motet/ignoré ou illustre/et d’abordre* graphyque/… Stiu de compozitori care chiar asta par a spune (macar la rastimpuri). Aci :
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Cordier_circular_canon.gif
e imaginea grafica a unei muzici ce precede barocul (si Calligramele) si aci :
http://www.youtube.com/watch?v=EBWEivGRyzk
poate fi ascultata muzica “circulara”a lui Cordier (la mine, in ceasul care scriu, ambele site-uri sint accesibile). Asisderea, privind partitura Suitei Gulliver a lui Telemann
(http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_music#mediaviewer/File:Telemann_Gulliver_Suite.jpg )
se poate intui ce anume e o Lilliputsche Chaconne ori o Brobdingnagische Gigue …
Cind vine vorba de baroc, te poti pregati pentru consistente incarcaturi senzoriale ori manierisme (dar nici concettismele nu-s neaparat departe). Ca urmare, si pentru aprehensiuni in ce priveste resursele in a le face fatsa ( sau nu). Si in grafica si in textul acompaniator de azi, gasesc, in ciuda “pregatirilor” multa substantsa levitanta, cu o portantsa activabila de fiece asociere. Daca textul ma face sa ma “impiedic” usor de Verlaine (sa zicem), in imagine pot decela, à ma guise, coduri vizuale, muzicale, heraldice usw. In manuscrise cu inluminuri ori in picturi ni se ofera (offeranda) muzici ochilor fie prin ritimica imaginii, melodia desenului, fie “direct”, cu portative care, in cele mai multe cazuri, nu ne trezesc vigilentsa aurala. Daca, descifrind notatia muzicala de mai sus, descopar ca muzica oferita e the secret chord that David played, and pleased the Lord? (desigur, daca e secret, n-o sa descopar…) Personal, ma agita si tentatia heraldica; avem ecu, tenant, support, liston si alta recuzita blasonica ( à propos, exista si un gen poetic, blason-ul, Marot ne-a lasat o blasonnare surprinzatoare …), campuri, diagonale, verticale, orizontale. Nu se poate sa nu intrige cerbul cu bust feminin, cu delicate miini (h)arpegiante, poate la clavirul intraripat ori, desigur, la harfa-i concrescuta,. ca si vegetalul esoteric al frunzelor-pastai-anamorfoze, muzicale ori altminterea. Cum ziceam, barocul (ne) atirna greu…
….in Revelatie: o, de-ai fi Rece sau Fierbinte….
Pe caldicei ii scuipa din gura Sa. Paradoxala acceptare a extremelor practic ingemanate dialectic de la persani incoace. Barocul are si el extremele lui: Bernini si a sa Sfanta Tereza plus Charpentier cu Te Deumul dar si Boucher pacatosul in cheie crestina prefigurand frivolul rococo.
Deci si cerbul si tzapul pot coexista.
P S versurile francesti superbe de mai sus mie imi suna mai mult rococo decat baroc. Dar de gustibus
Psalmul 150
[Aleluia!]
Laude Domnului puternic
aducă-I sufletul cucernic,
în slava cerului în care
arată-Se nespus de mare,
arată-Se-n întreaga-I slavă…
Lui Dumnezeu I-aduceţi slavă
cântări de liră şi de nablă,
de goarnă dreaptă sau neoablă,
de tamburină care cheamă
la bucurie fără seamă,
de alăute şi cavale,
de ţitere şi de chimvale,
de flaute
subţiri la rostru, –
să-L laude
pre Domnul nostru,
să-L laude
pre Domnul nostru!
Aleluia!
Dantelaria partiturilor de altadata!
Scuzaţi, vă rog: v-am greşit puţin titulatura. – Aceasta este ÎNALT PREA LUCIDITATEA VOASTRĂ.
Cum se face că Preaînalt-Luciditatea Voastră nu şi-a dat până azi, 27 septembrie a.c., orele 16:05, seama că sunt un satanist învederat?!
….motetul e trilul diavolului, cerbul fiind tzap, asa cum i se spunea in vechea limba romaneasca? E drept ca lira nu e vioara paganiniana, dar vicleniile celui Rau pot fi si muzicale.