TEATRU. 1957 – Schimbarea la fata
Explorare arheologica la semicentenarul intilnirii dintre teatrul si filmul romanesc (I)
- 07-12-2006
- Nr. 350
-
Miruna RUNCAN
- Arte
- 0 Comentarii
Asa cum arata ele astazi, in prag de 2007, teatrul si filmul romanesc par sa nu comunice in mod efectiv decit prin utilizarea accidentala a uneia si aceleiasi forte de creatie/ munca de baza: actorul. Nu sint foarte sigura cum stau lucrurile in mediile de film, fiindca nu mai am de decenii contacte directe cu lumea cinematografiei, altele decit cele de spectator. Insa lumea teatrului pare, in mod straniu, oarba si surda in raport cu filmul, ori macar programatic reticenta. Marea majoritate a creatorilor de teatru de peste patruzeci de ani, in special regizori, dar si dramaturgi ori scenografi, alaturi de o buna parte a actorilor insisi, nu merg la cinematograf decit rar si par, sau doresc sa para, a-l trata cu o privire superioara. Sigur, cu ceva vreme in urma erau si aici mode „de gust“, unele au ramas chiar intepenite, aceleasi: ele se refera primordial la regizori teatralizanti, deja de mult patrimonializati, sa zicem Fellini, Greenaway, eventual Forman, partial Ridley Scott (cel de pina la Alien, inclusiv). Despre localnici? Abia daca e vorba de Pintilie, si asta in primul rind pentru ca… e la origini regizor de teatru; si pentru ca… De ce trag clopotele, Mitica? De fringhie, […]